|

Nawigacja














































Ostatnie fotografie
Imieniny
Dzisiaj jest
wtorek 1 Kwietnia 2025.
Imieniny obchodz±:
Teodor, Grażyna, Irena, Zygmunt
wtorek 1 Kwietnia 2025.
Imieniny obchodz±:
Teodor, Grażyna, Irena, Zygmunt
Logowanie
Aktualnie online




23.07 - 13.08.2025
Letni obóz do Północnej Szwecji – na północ od Sztokholmu, czę¶ciowo wzdłuż zachodniego wybrzeża Zatoki Botnickiej. Trasa będzie przebiegać przez prowincje Stockholm, Uppsala, Gävleborg, Västernorrland, Västerbotten i Norrbotten.
Główn± atrakcj± krajobrazow± będ± polodowcowe tereny Północnej Szwecji, słabo zaludnione, ale za to gęsto zalesione i bogate w jeziora, rzeki, zatoki i fiordy. Na trasie m.in. Park Narodowy Skuleskogen, liczne rezerwaty i pomniki przyrody, a ponadto: ko¶cioły ¶redniowieczne, ¶redniowieczne miasteczko Gammelstad k/ Luleå, zabytki architektury przemysłowej oraz miasta – stolica Szwecji Sztokholm, o¶rodek uniwersytecki Uppsala, Gävle, Söderhamn, Sundsvall, Härnösand, Umeå, Skellefteå i Luleå.
Wstępny projekt trasy:
23.07 (¶r) wyjazd z W-wy Zach. poc. KM Słoneczny do Gdańska o godzinach rannych (tegoroczny rozkład jazdy będzie opublikowany w pocz±tku czerwca), zwiedzanie Gdańska na rowerze (12-15 km); godz. 18:00 wypłynięcie promem m/f Nova Star z przystani promowej Polferries na Westerplatte
24.07 (cz) przypłynięcie do Nynäshamn (12:00); przejazd poci±giem lokalnym z Nynäshamn do Uppsala; zwiedzanie Uppsali
25.07 (pt) – 10.08 (nd) przejazd trasy rowerowej Uppsala – Gävle – Söderhamn – Sundsvall – Härnösand – Umeå – Skellefteå – Piteå – Luleå – Gammelstad – Boden ok. 1000 km (suma podjazdów 2766m, suma zjazdów 2780 m) – link do mapy: https://en.mapy.cz/s/fagajobaju
10.08 (nd) wyjazd nocnym poci±giem do Sztokholmu
11.08 (pn) zwiedzanie Sztokholmu
12.08 (wt) Trasa rowerowa: Stockholm - Handen - Ösmo - Nynäshamn 64 km (346, 374m); Alternatywnie przejazd poci±giem podmiejskim do Nynäshamn; 18:00 wypłynięcie promem m/f Wawel z Nynäshamn
13.08 (¶r) 12:00 przypłynięcie do Gdańska; przejazd rowerem Westerplatte - Sopot - Gdynia (20 km); wyjazd poc. Słoneczny z Gdyni Głównej do Warszawy w godzinach popołudniowych
Podział trasy na odcinki dzienne oraz szczegółowy program krajoznawczy zostan± podane w terminie póĽniejszym. Trasa ma charakter orientacyjny i może podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy. Korekty na trasie mog± wynikać z warunków pogodowych, ukształtowania terenu i jako¶ci nawierzchni, programu, dostępno¶ci miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii do¶ć trudnych ze względu na pagórkowaty teren, możliwo¶ć jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg, północny klimat i warunki biwakowania "na dziko". W zwi±zku z tym w wyjeĽdzie mog± wzi±ć udział wył±cznie do¶wiadczeni tury¶ci, którzy uczestniczyli we wcze¶niejszych wielodniowych zagranicznych wyprawach rowerowych "Vagabundusa" lub co najmniej w kilkudniowych wycieczkach "Vagabundusa" na terenie Polski i krajów o¶ciennych, obeznani z jazd± po drogach o różnej nawierzchni, akceptuj±cy spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadaj±cy odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Preferowane będ± osoby aktywne w organizacji wycieczek klubowych oraz członkowie PTTK.
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejno¶ć zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysoko¶ci 1500 zł
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniaj±cy kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnuj±cej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu na przejazd promem Gdańsk - Nynäshamn - Gdańsk wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej bez okna wynosi ok. 600 zł od uczestnika (bez wyżywienia). Po ustaleniu liczebno¶ci grupy podejmiemy negocjacje z Polferries nt. biletu zbiorowego, który może się okazać korzystniejszy finansowo (takie jest nasze do¶wiadczenie z podobnego obozu rowerowego do ¶rodkowej Szwecji w 2019 r.) Przewóz rowerów promem jest bezpłatny.
Oprócz kosztów podróży promem, koszty podróży obejm± także przejazd poci±giem KM Słoneczny do i z Gdańska (w obie strony) oraz przejazd poci±gami na terenie Szwecji (Nynäshamn – Uppsala i Boden – Sztokholm). Nie wykluczamy też możliwo¶ci wycieczki statkiem po jednym z archipelagów w Zatoce Botnickiej.
2/ Poza kosztami podróży należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych, noclegów „pod dachem” w Uppsali i Sztokholmie oraz 2-3 noclegów na trasie z Uppsala do Boden.
3/ Szwecja jest czę¶ci± strefy Schengen. Walut± w Szwecji jest korona (SEK).
4/ Noclegi organizowane będ± pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub „na dziko”. 5 lub 6 noclegów będzie zorganizowanych w hostelu, ale będzie się to wi±zało z kosztem ok. 20-30 EUR za nocleg od osoby.
5/ Uczestnicy będ± proszeni o zaopatrzenie się w pami±tki w cenie 30-50 zł, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostan± podane w terminie póĽniejszym.
6/ Obiady przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu (będziemy jechali przez tereny słabo zaludnione) lub w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywno¶ciowych w Szwecji s± wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sob± zapasów żywno¶ci z Polski (ze względu na obci±żenie rowerów - patrz niżej)
7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodow± legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodow± legitymację Teacher. Uprawniaj± one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniaj± pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granic± (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadaj±cych uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sob± odpowiedni± legitymację (często można uzyskać na ni± zniżki w muzeach lub w ¶rodkach komunikacji publicznej)
8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz legitymacji PTTK z opłaconymi składkami za rok 2025, która zapewnia dodatkowe ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczę¶liwych wypadków (w firmie Hestia).
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na ¶niadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w ¶rodku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ci±g dalszy jazdy po południu.
10/. Na północy Szwecji klimat jest chłodniejszy i wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów, niższe temperatury, chłodne noce). Nasza trasa będzie przebiegać pomiędzy 59, a prawie 66 stopniem szeroko¶ci geograficznej północnej. Zakończymy j± w Boden, 80 km na południe od koła podbiegunowego.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wzi±ć ze sob± pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczn± apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szeroko¶ciach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), ¶rodek przeciw komarom i meszkom, moskitierę na twarz, niezbędne narzędzia i czę¶ci zapasowe do roweru. Konieczne s± okrycia przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przegl±dowi technicznemu, w szczególno¶ci wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła. Zalecane jest korzystanie z opon antyprzebiciowych, np. marki Schwalbe.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objęto¶ć przewożonego bagażu, ze względu zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy, łatwiejsze pakowanie się na biwakach, mniejsze bezpieczeństwo jazdy z dużym bagażem zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru. W tym celu warto np. umówić się z inn± osob± co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Szwecji wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu s± standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadz±: Danuta i Marek D±browscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)
Główn± atrakcj± krajobrazow± będ± polodowcowe tereny Północnej Szwecji, słabo zaludnione, ale za to gęsto zalesione i bogate w jeziora, rzeki, zatoki i fiordy. Na trasie m.in. Park Narodowy Skuleskogen, liczne rezerwaty i pomniki przyrody, a ponadto: ko¶cioły ¶redniowieczne, ¶redniowieczne miasteczko Gammelstad k/ Luleå, zabytki architektury przemysłowej oraz miasta – stolica Szwecji Sztokholm, o¶rodek uniwersytecki Uppsala, Gävle, Söderhamn, Sundsvall, Härnösand, Umeå, Skellefteå i Luleå.
Wstępny projekt trasy:
23.07 (¶r) wyjazd z W-wy Zach. poc. KM Słoneczny do Gdańska o godzinach rannych (tegoroczny rozkład jazdy będzie opublikowany w pocz±tku czerwca), zwiedzanie Gdańska na rowerze (12-15 km); godz. 18:00 wypłynięcie promem m/f Nova Star z przystani promowej Polferries na Westerplatte
24.07 (cz) przypłynięcie do Nynäshamn (12:00); przejazd poci±giem lokalnym z Nynäshamn do Uppsala; zwiedzanie Uppsali
25.07 (pt) – 10.08 (nd) przejazd trasy rowerowej Uppsala – Gävle – Söderhamn – Sundsvall – Härnösand – Umeå – Skellefteå – Piteå – Luleå – Gammelstad – Boden ok. 1000 km (suma podjazdów 2766m, suma zjazdów 2780 m) – link do mapy: https://en.mapy.cz/s/fagajobaju
10.08 (nd) wyjazd nocnym poci±giem do Sztokholmu
11.08 (pn) zwiedzanie Sztokholmu
12.08 (wt) Trasa rowerowa: Stockholm - Handen - Ösmo - Nynäshamn 64 km (346, 374m); Alternatywnie przejazd poci±giem podmiejskim do Nynäshamn; 18:00 wypłynięcie promem m/f Wawel z Nynäshamn
13.08 (¶r) 12:00 przypłynięcie do Gdańska; przejazd rowerem Westerplatte - Sopot - Gdynia (20 km); wyjazd poc. Słoneczny z Gdyni Głównej do Warszawy w godzinach popołudniowych
Podział trasy na odcinki dzienne oraz szczegółowy program krajoznawczy zostan± podane w terminie póĽniejszym. Trasa ma charakter orientacyjny i może podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy. Korekty na trasie mog± wynikać z warunków pogodowych, ukształtowania terenu i jako¶ci nawierzchni, programu, dostępno¶ci miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii do¶ć trudnych ze względu na pagórkowaty teren, możliwo¶ć jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg, północny klimat i warunki biwakowania "na dziko". W zwi±zku z tym w wyjeĽdzie mog± wzi±ć udział wył±cznie do¶wiadczeni tury¶ci, którzy uczestniczyli we wcze¶niejszych wielodniowych zagranicznych wyprawach rowerowych "Vagabundusa" lub co najmniej w kilkudniowych wycieczkach "Vagabundusa" na terenie Polski i krajów o¶ciennych, obeznani z jazd± po drogach o różnej nawierzchni, akceptuj±cy spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadaj±cy odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Preferowane będ± osoby aktywne w organizacji wycieczek klubowych oraz członkowie PTTK.
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejno¶ć zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysoko¶ci 1500 zł
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniaj±cy kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnuj±cej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu na przejazd promem Gdańsk - Nynäshamn - Gdańsk wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej bez okna wynosi ok. 600 zł od uczestnika (bez wyżywienia). Po ustaleniu liczebno¶ci grupy podejmiemy negocjacje z Polferries nt. biletu zbiorowego, który może się okazać korzystniejszy finansowo (takie jest nasze do¶wiadczenie z podobnego obozu rowerowego do ¶rodkowej Szwecji w 2019 r.) Przewóz rowerów promem jest bezpłatny.
Oprócz kosztów podróży promem, koszty podróży obejm± także przejazd poci±giem KM Słoneczny do i z Gdańska (w obie strony) oraz przejazd poci±gami na terenie Szwecji (Nynäshamn – Uppsala i Boden – Sztokholm). Nie wykluczamy też możliwo¶ci wycieczki statkiem po jednym z archipelagów w Zatoce Botnickiej.
2/ Poza kosztami podróży należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych, noclegów „pod dachem” w Uppsali i Sztokholmie oraz 2-3 noclegów na trasie z Uppsala do Boden.
3/ Szwecja jest czę¶ci± strefy Schengen. Walut± w Szwecji jest korona (SEK).
4/ Noclegi organizowane będ± pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub „na dziko”. 5 lub 6 noclegów będzie zorganizowanych w hostelu, ale będzie się to wi±zało z kosztem ok. 20-30 EUR za nocleg od osoby.
5/ Uczestnicy będ± proszeni o zaopatrzenie się w pami±tki w cenie 30-50 zł, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostan± podane w terminie póĽniejszym.
6/ Obiady przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu (będziemy jechali przez tereny słabo zaludnione) lub w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywno¶ciowych w Szwecji s± wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sob± zapasów żywno¶ci z Polski (ze względu na obci±żenie rowerów - patrz niżej)
7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodow± legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodow± legitymację Teacher. Uprawniaj± one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniaj± pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granic± (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadaj±cych uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sob± odpowiedni± legitymację (często można uzyskać na ni± zniżki w muzeach lub w ¶rodkach komunikacji publicznej)
8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz legitymacji PTTK z opłaconymi składkami za rok 2025, która zapewnia dodatkowe ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczę¶liwych wypadków (w firmie Hestia).
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na ¶niadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w ¶rodku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ci±g dalszy jazdy po południu.
10/. Na północy Szwecji klimat jest chłodniejszy i wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów, niższe temperatury, chłodne noce). Nasza trasa będzie przebiegać pomiędzy 59, a prawie 66 stopniem szeroko¶ci geograficznej północnej. Zakończymy j± w Boden, 80 km na południe od koła podbiegunowego.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wzi±ć ze sob± pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczn± apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szeroko¶ciach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), ¶rodek przeciw komarom i meszkom, moskitierę na twarz, niezbędne narzędzia i czę¶ci zapasowe do roweru. Konieczne s± okrycia przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przegl±dowi technicznemu, w szczególno¶ci wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła. Zalecane jest korzystanie z opon antyprzebiciowych, np. marki Schwalbe.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objęto¶ć przewożonego bagażu, ze względu zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy, łatwiejsze pakowanie się na biwakach, mniejsze bezpieczeństwo jazdy z dużym bagażem zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru. W tym celu warto np. umówić się z inn± osob± co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Szwecji wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu s± standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadz±: Danuta i Marek D±browscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)