|
Nawigacja
Strona Główna
Nowości na stronie
Kalendarz wydarzeń
Galeria
Vagabundus na You Tube
Historia Klubu
Odeszli na zawsze
Władze AKTKol PTTK "Vagabundus"
Władze UKTR PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy AKTKol PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy UKTR PTTK "Vagabundus"
Obchody 50-lecia Klubu
Sezon klubowy 2008
Sezon klubowy 2011
Sezon klubowy 2012
Sezon klubowy 2013
Sezon klubowy 2014
Sezon klubowy 2015
Sezon klubowy 2016
Sezon klubowy 2017
Sezon klubowy 2018
Sezon klubowy 2019
Sezon klubowy 2022
Oddział PTTK "Mazowsze"
Składki PTTK w r. 2025
Zasady organizacji i uczestnictwa w wycieczkach
Dekalog rowerzysty
Jak przygotować się do wycieczki?
Ciekawe miejsca w Internecie
Szukaj
Download
Pogoda z ICM
Sezon klubowy 2020
Sezon klubowy 2021
Sezon klubowy 2022
Oznaczenie stopnia trudności wycieczek
Zagrożenie wirusem COVID-19
Sezon klubowy 2023
Sezon klubowy 2024
Ostatnie fotografie
Imieniny
Dzisiaj jest
wtorek 2 Grudnia 2025.
Imieniny obchodzą:
Balbina, Bibianna, Paulina, Aurelia, Piotr
wtorek 2 Grudnia 2025.
Imieniny obchodzą:
Balbina, Bibianna, Paulina, Aurelia, Piotr
Logowanie
Aktualnie online
Gości online: 1
Użytkowników online: 0
Łącznie użytkowników: 185
:
23.07 - 13.08.2025
Zapisy wyłącznie na listę rezerwową!
Letni obóz do Północnej Szwecji, na północ od Sztokholmu i Uppsali, częściowo wzdłuż zachodniego wybrzeża Zatoki Botnickiej, a następnie przez malowniczą prowincję Dalarna.
Główną atrakcją krajobrazową będą polodowcowe tereny Północnej Szwecji, słabo zaludnione, ale za to gęsto zalesione i bogate w jeziora, rzeki, zatoki i fiordy. Na trasie m.in. liczne rezerwaty i pomniki przyrody, a ponadto: kościoły średniowieczne, dawna kopalnia miedzi w Falun, zabytki architektury przemysłowej. budownictwa ludowego, muzea i skanseny, oraz miasta: stolica Szwecji Sztokholm, ośrodek uniwersytecki Uppsala, Gävle, Söderhamn, Sundsvall, Rättvik, Leksand i Falun.
Trasa i program obozu:
23.07 (śr) wyjazd poc. KM RE9 18113 Słoneczny z W-wy Zach. o 06:17, W-wy Centr. o 06:30, W-wy Wsch. o 06:38. Przyjazd do Gdańska Głównego o 09:53.
Cena biletu normalnego 60 zł. Mają zastosowanie zniżki KM-35 dla osób powyżej 60 roku życia i inne zniżki ustawowe i handlowe. Przedsprzedaż biletów rozpoczyna się na 7 dni przed datą podróży. Przewóz rowerów bezpłatny.
Zwiedzanie Gdańska na rowerze (12-15 km); godz. 18:00 wypłynięcie promem m/f Nova Star z przystani promowej Polferries na Westerplatte
24.07 (cz) przypłynięcie do Nynäshamn (12:00); przejazd pociągiem lokalnym z Nynäshamn do Uppsala; zwiedzanie Uppsali
25.07.2025 (pt) Uppsala – Björklinge – Tierp 60 km (223m, 200 m)
26.07.2025 (sb) Tierp – Skutskär – Gävle 60 km (301m, 302m)
27.07.2025 (nd) Gävle – Björke – Trödje – Bergby – Ljusne 70 km (336m, 354m)
28.07.2025 (pn) Ljusne – Sandarne – Söderhamn – Kungsgården – Enånger 49 km (354m, 342m)
29.07.2025 (wt) Enånger – Hudiksvall – Bergsjö 57 km (524m, 501m)
30.07.2025 (śr) Bergsjö – Gnarp – Sundsvall 62 km (486m, 526m)
31.07.2025 (cz) Sundsvall i okolice (Salemkyrkan i wyspa Alnö) 40 km
01.08.2025 (pt) Sundsvall – Hassela 54 km (630m, 500m)
02.08.2025 (sb) Hassela – Friggesund – Delsbo – jez. Kalvsjön (plaża) 68 km (649m, 674m)
03.08.2025 (nd) jez. Kalvsjön – Järvsö – Edsbyn 68 km (634m, 596m)
04.08.2025 (pn) Edsbyn – Furudal (plaża) 53 km (376m, 334m)
05.08.2025 (wt) Furudal – Rättvik – Tällberg – jez. Siljan 53 km (346m, 341m)
06.08.2025 (śr) jez. Siljan – Leksand – Alfvéngården – Sågmyra – jez. Gopen – Grycksbo – jez. Varpan – Falun 62 km (366m, 464m)
07.08.2025 (cz) Falun i okolice (m.in. zwiedzanie d. kopalni miedzi Falu Gruva - zob. https://falugruva.actorsmartbook.se/default.aspx)
08.08.2025 (pt) Falun – Hofors – Torsåker – Gammelstilla (biwak nad jez. Nedre Dammen) 67 km (304m, 350m)
09.08.2025 (sb) Gammelstilla – Gysinge – Östervåla – Harbo 62 km (379m, 410m)
10.08.2025 (nd) Harbo – Gamla Uppsala – Uppsala 47 km (162m, 203m); przejazd lokalnym pociągiem do Sztokholmu
11.08 (pn) zwiedzanie Sztokholmu
12.08 (wt) Trasa rowerowa: Stockholm - Handen - Ösmo - Nynäshamn 64 km (346, 374m); Alternatywnie przejazd pociągiem podmiejskim do Nynäshamn; 18:00 wypłynięcie promem m/f Wawel z Nynäshamn
13.08 (śr) 12:00 przypłynięcie do Gdańska - Westerplatte.
Przejazd rowerem Westerplatte - Sopot - Gdynia (20 km). Wyjazd poc. KM RE9 81112 Słoneczny z Gdyni Głównej o 17:40. Przyjazd do W-wy Wsch. o 21:21, W-wy Centr. o 21:30, W-wy Zach. o 21:38.
Ceny biletów te same, co na trasie Warszawa - Gdańsk.
Łącznie 996 km na terenie Szwecji.
Link do trasy: Link
Trasa ma charakter orientacyjny i może podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy. Korekty na trasie mogą wynikać z warunków pogodowych, ukształtowania terenu i jakości nawierzchni, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii dość trudnych ze względu na pagórkowaty teren, możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg, północny klimat i warunki biwakowania "na dziko". W związku z tym w wyjeździe mogą wziąć udział wyłącznie doświadczeni turyści, którzy uczestniczyli we wcześniejszych wielodniowych zagranicznych wyprawach rowerowych "Vagabundusa" lub co najmniej w kilkudniowych wycieczkach "Vagabundusa" na terenie Polski i krajów ościennych, obeznani z jazdą po drogach o różnej nawierzchni, akceptujący spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadający odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Preferowane będą osoby aktywne w organizacji wycieczek klubowych oraz członkowie PTTK.
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 1500 zł
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu na przejazd promem Gdańsk - Nynäshamn - Gdańsk wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej bez okna wynosi ok. 600 zł od uczestnika (bez wyżywienia). Po ustaleniu liczebności grupy podejmiemy negocjacje z Polferries nt. biletu zbiorowego, który może się okazać korzystniejszy finansowo (takie jest nasze doświadczenie z podobnego obozu rowerowego do środkowej Szwecji w 2019 r.) Przewóz rowerów promem jest bezpłatny.
Oprócz kosztów podróży promem, koszty podróży obejmą także przejazd pociągiem KM Słoneczny do i z Gdańska (w obie strony) oraz przejazd pociągami na terenie Szwecji (Nynäshamn - Uppsala i Uppsala - Sztokholm). Nie wykluczamy też możliwości wycieczki statkiem po jednym z archipelagów w Zatoce Botnickiej.
2/ Poza kosztami podróży należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych. Noclegi "pod dachem" w Uppsali, Sundsvall, Falum i Sztokholmie zostaną sfinansowane w ramach zaliczki.
3/ Szwecja jest częścią strefy Schengen. Walutą w Szwecji jest korona (SEK). Większość płatności w Szwecji dokonuje się przy pomocy kart płatniczych. Wielu sprzedawców nie akceptuje gotówki.
4/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub "na dziko";. 7 noclegów będzie zorganizowanych w hostelach (patrz wyżej).
5/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki w cenie 30-50 zł, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
6/ Obiady przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu (będziemy jechali przez tereny słabo zaludnione) lub w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Szwecji są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz legitymacji PTTK z opłaconymi składkami za rok 2025, która zapewnia dodatkowe ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków (w firmie Hestia).
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/. Na północy Szwecji klimat jest chłodniejszy i wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów, niższe temperatury, chłodne noce). Nasza trasa będzie przebiegać pomiędzy 59, a 63 stopniem szerokości geograficznej północnej.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, moskitierę na twarz, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są okrycia przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła. Zalecane jest korzystanie z opon antyprzebiciowych, np. marki Schwalbe.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy, łatwiejsze pakowanie się na biwakach, mniejsze bezpieczeństwo jazdy z dużym bagażem zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru. W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Szwecji wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)
Letni obóz do Północnej Szwecji, na północ od Sztokholmu i Uppsali, częściowo wzdłuż zachodniego wybrzeża Zatoki Botnickiej, a następnie przez malowniczą prowincję Dalarna.
Główną atrakcją krajobrazową będą polodowcowe tereny Północnej Szwecji, słabo zaludnione, ale za to gęsto zalesione i bogate w jeziora, rzeki, zatoki i fiordy. Na trasie m.in. liczne rezerwaty i pomniki przyrody, a ponadto: kościoły średniowieczne, dawna kopalnia miedzi w Falun, zabytki architektury przemysłowej. budownictwa ludowego, muzea i skanseny, oraz miasta: stolica Szwecji Sztokholm, ośrodek uniwersytecki Uppsala, Gävle, Söderhamn, Sundsvall, Rättvik, Leksand i Falun.
Trasa i program obozu:
23.07 (śr) wyjazd poc. KM RE9 18113 Słoneczny z W-wy Zach. o 06:17, W-wy Centr. o 06:30, W-wy Wsch. o 06:38. Przyjazd do Gdańska Głównego o 09:53.
Cena biletu normalnego 60 zł. Mają zastosowanie zniżki KM-35 dla osób powyżej 60 roku życia i inne zniżki ustawowe i handlowe. Przedsprzedaż biletów rozpoczyna się na 7 dni przed datą podróży. Przewóz rowerów bezpłatny.
Zwiedzanie Gdańska na rowerze (12-15 km); godz. 18:00 wypłynięcie promem m/f Nova Star z przystani promowej Polferries na Westerplatte
24.07 (cz) przypłynięcie do Nynäshamn (12:00); przejazd pociągiem lokalnym z Nynäshamn do Uppsala; zwiedzanie Uppsali
25.07.2025 (pt) Uppsala – Björklinge – Tierp 60 km (223m, 200 m)
26.07.2025 (sb) Tierp – Skutskär – Gävle 60 km (301m, 302m)
27.07.2025 (nd) Gävle – Björke – Trödje – Bergby – Ljusne 70 km (336m, 354m)
28.07.2025 (pn) Ljusne – Sandarne – Söderhamn – Kungsgården – Enånger 49 km (354m, 342m)
29.07.2025 (wt) Enånger – Hudiksvall – Bergsjö 57 km (524m, 501m)
30.07.2025 (śr) Bergsjö – Gnarp – Sundsvall 62 km (486m, 526m)
31.07.2025 (cz) Sundsvall i okolice (Salemkyrkan i wyspa Alnö) 40 km
01.08.2025 (pt) Sundsvall – Hassela 54 km (630m, 500m)
02.08.2025 (sb) Hassela – Friggesund – Delsbo – jez. Kalvsjön (plaża) 68 km (649m, 674m)
03.08.2025 (nd) jez. Kalvsjön – Järvsö – Edsbyn 68 km (634m, 596m)
04.08.2025 (pn) Edsbyn – Furudal (plaża) 53 km (376m, 334m)
05.08.2025 (wt) Furudal – Rättvik – Tällberg – jez. Siljan 53 km (346m, 341m)
06.08.2025 (śr) jez. Siljan – Leksand – Alfvéngården – Sågmyra – jez. Gopen – Grycksbo – jez. Varpan – Falun 62 km (366m, 464m)
07.08.2025 (cz) Falun i okolice (m.in. zwiedzanie d. kopalni miedzi Falu Gruva - zob. https://falugruva.actorsmartbook.se/default.aspx)
08.08.2025 (pt) Falun – Hofors – Torsåker – Gammelstilla (biwak nad jez. Nedre Dammen) 67 km (304m, 350m)
09.08.2025 (sb) Gammelstilla – Gysinge – Östervåla – Harbo 62 km (379m, 410m)
10.08.2025 (nd) Harbo – Gamla Uppsala – Uppsala 47 km (162m, 203m); przejazd lokalnym pociągiem do Sztokholmu
11.08 (pn) zwiedzanie Sztokholmu
12.08 (wt) Trasa rowerowa: Stockholm - Handen - Ösmo - Nynäshamn 64 km (346, 374m); Alternatywnie przejazd pociągiem podmiejskim do Nynäshamn; 18:00 wypłynięcie promem m/f Wawel z Nynäshamn
13.08 (śr) 12:00 przypłynięcie do Gdańska - Westerplatte.
Przejazd rowerem Westerplatte - Sopot - Gdynia (20 km). Wyjazd poc. KM RE9 81112 Słoneczny z Gdyni Głównej o 17:40. Przyjazd do W-wy Wsch. o 21:21, W-wy Centr. o 21:30, W-wy Zach. o 21:38.
Ceny biletów te same, co na trasie Warszawa - Gdańsk.
Łącznie 996 km na terenie Szwecji.
Link do trasy: Link
Trasa ma charakter orientacyjny i może podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy. Korekty na trasie mogą wynikać z warunków pogodowych, ukształtowania terenu i jakości nawierzchni, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii dość trudnych ze względu na pagórkowaty teren, możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg, północny klimat i warunki biwakowania "na dziko". W związku z tym w wyjeździe mogą wziąć udział wyłącznie doświadczeni turyści, którzy uczestniczyli we wcześniejszych wielodniowych zagranicznych wyprawach rowerowych "Vagabundusa" lub co najmniej w kilkudniowych wycieczkach "Vagabundusa" na terenie Polski i krajów ościennych, obeznani z jazdą po drogach o różnej nawierzchni, akceptujący spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadający odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Preferowane będą osoby aktywne w organizacji wycieczek klubowych oraz członkowie PTTK.
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 1500 zł
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu na przejazd promem Gdańsk - Nynäshamn - Gdańsk wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej bez okna wynosi ok. 600 zł od uczestnika (bez wyżywienia). Po ustaleniu liczebności grupy podejmiemy negocjacje z Polferries nt. biletu zbiorowego, który może się okazać korzystniejszy finansowo (takie jest nasze doświadczenie z podobnego obozu rowerowego do środkowej Szwecji w 2019 r.) Przewóz rowerów promem jest bezpłatny.
Oprócz kosztów podróży promem, koszty podróży obejmą także przejazd pociągiem KM Słoneczny do i z Gdańska (w obie strony) oraz przejazd pociągami na terenie Szwecji (Nynäshamn - Uppsala i Uppsala - Sztokholm). Nie wykluczamy też możliwości wycieczki statkiem po jednym z archipelagów w Zatoce Botnickiej.
2/ Poza kosztami podróży należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych. Noclegi "pod dachem" w Uppsali, Sundsvall, Falum i Sztokholmie zostaną sfinansowane w ramach zaliczki.
3/ Szwecja jest częścią strefy Schengen. Walutą w Szwecji jest korona (SEK). Większość płatności w Szwecji dokonuje się przy pomocy kart płatniczych. Wielu sprzedawców nie akceptuje gotówki.
4/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub "na dziko";. 7 noclegów będzie zorganizowanych w hostelach (patrz wyżej).
5/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki w cenie 30-50 zł, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
6/ Obiady przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu (będziemy jechali przez tereny słabo zaludnione) lub w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Szwecji są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz legitymacji PTTK z opłaconymi składkami za rok 2025, która zapewnia dodatkowe ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków (w firmie Hestia).
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/. Na północy Szwecji klimat jest chłodniejszy i wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów, niższe temperatury, chłodne noce). Nasza trasa będzie przebiegać pomiędzy 59, a 63 stopniem szerokości geograficznej północnej.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, moskitierę na twarz, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są okrycia przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła. Zalecane jest korzystanie z opon antyprzebiciowych, np. marki Schwalbe.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy, łatwiejsze pakowanie się na biwakach, mniejsze bezpieczeństwo jazdy z dużym bagażem zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru. W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Szwecji wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)
