| 
    
Nawigacja
 Strona Główna
 Nowości na stronie
 Kalendarz wydarzeń
 Galeria
 Vagabundus na You Tube
 Historia Klubu
 Odeszli na zawsze
 Władze AKTKol PTTK "Vagabundus"
 Władze UKTR PTTK "Vagabundus"
 Najciekawsze imprezy AKTKol PTTK "Vagabundus"
 Najciekawsze imprezy UKTR PTTK "Vagabundus"
 Obchody 50-lecia Klubu
 Sezon klubowy 2008
 Sezon klubowy 2011
 Sezon klubowy 2012
 Sezon klubowy 2013
 Sezon klubowy 2014
 Sezon klubowy 2015
 Sezon klubowy 2016
 Sezon klubowy 2017
 Sezon klubowy 2018
 Sezon klubowy 2019
 Sezon klubowy 2022
 Oddział PTTK "Mazowsze"
 Składki PTTK w r. 2025
 Zasady organizacji i uczestnictwa w wycieczkach
 Dekalog rowerzysty
 Jak przygotować się do wycieczki?
 Ciekawe miejsca w Internecie
 Szukaj
 Download
 Pogoda z ICM
 Sezon klubowy 2020
 Sezon klubowy 2021
 Sezon klubowy 2022
 Oznaczenie stopnia trudności wycieczek
 Zagrożenie wirusem COVID-19
 Sezon klubowy 2023
 Sezon klubowy 2024
Ostatnie fotografie
Imieniny
	Dzisiaj jest
wtorek 4 Listopada 2025.
Imieniny obchodzą:
Karol, Olgierd, Emeryk, Albertyna
wtorek 4 Listopada 2025.
Imieniny obchodzą:
Karol, Olgierd, Emeryk, Albertyna
Logowanie
Aktualnie online
 Gości online: 1
 Użytkowników online: 0
 Łącznie użytkowników: 185
 : 
21.07-13.08.2023
Zapisy na listę rezerwową!
Letni obóz po terenach wschodniej Francji (Picardia, Szampania, Lotaryngia), południowo-wschodniej Belgii (Walonia), wschodnich Niderlandów (Limburgia, Gelderland, Overijssel) oraz północno-zachodnich Niemiec (Północna Nadrenia - Westfalia, Dolna Saksonia). Około połowy obozu będzie prowadzić doliną rzeki Mozy (Meuse w jęz. francuskim, Maas w jęz. niderlandzkim) - od Verdun we Francji do Nijmegen w Niderlandach. Górna część doliny Mozy (z Sedanu do Namur) wiedzie malowniczym przełomem przez Ardeny (Ardennes). Na trasie liczne miejsca pamiątkowe, związane z historią wojny francusko-pruskiej z 1870 r. (Sedan), pierwszej wojny światowej (bitwa nad Marną, obrona Dinant, Verdun, rozejm w Compiegne) i drugiej wojny światowej, m.in. okolice Arnhem, miejsce nieudanej alianckiej operacji powietrzno-desantowej Market Garden we wrześniu 1944 r., mającej na celu zajęcie mostów na Renie.
Trasa obozu obfituje też w zabytki, m.in. katedry i kościoły w Soissons, Reims, Châlons-en-Champagne, Namur, Huy, Liege, Maastricht, Venlo, Nijmegen, Arnhem, Osnabrück i Hanowerze, zespoły miejskie w Reims, Charleville-Mézières, Namur, Liege, Maastricht, Tecklenburg, Osnabrück i Hanowerze, pałace i zamki w Compiegne, Reims, Apeldoorn, Weldam i Tecklenburg, twierdze i cytadele w Verdun, Sedan, Dinant, Namur i Liege. Wśród muzeów na uwagę zasługują m.in. skansen w Arnhem i Muzeum Kröller Müller w De Hoge Veluwe National Park (druga największa na świecie kolekcja dzieł Van Gogha).
Dodatkową atrakcją będzie wycieczka do Brukseli - stolicy Belgii i Unii Europejskiej.
Wstępny projekt trasy (w nawiasach suma podjazdów i zjazdów danego dnia w metrach według mapy.cz, mapy Google pokazują znacznie niższe przewyższenia):
21.07 (pt) wylot z lotniska Modlin samolotem FR 1888 o 15:35; przylot do Paris Beauvais o 17:55; po złożeniu rowerów i spakowaniu się wyjazd na biwak w pobliżu lotniska (max. 10 km)
22.07 (sb) Beauvais - Clermont-de-l'Oise (najstarszy ratusz w płn. Francji) - Compiegne (pałac królewski i park) 55 km (ok. 200m, ok. 200m)
23.07 (nd) Compiegne - Mémorial de l'Armistice (miejsce rozejmu w 1918 i 1940 r.) - Soissons (katedra i inne zabytki sakralne) - Braine 60 km (361m, 354m)
24.07 (pn) Braine - Reims (katedra Notre-Dame, Palais du Tau, St-Remi Basilica) - Sillery 54 km (524m, 487m)
25.07 (wt) Sillery - Châlons-en-Champagne (katedra św. Stefana) - Tilloy-et-Bellay 56 km (435m, 364m)
26.07 (śr) Tilloy-et-Bellay - Sainte-Menehould - Clermont-en-Argonne - Brabant-en-Argonne - Dombasle-en-Argonne - Sivry-la-Perche - Verdun 67 km (769m, 709m)
27.07 (cz) zwiedzanie twierdzy Verdun i miejsc, związanych z największą bitwą I w.św.
28.07 (pt) Verdun - Sivry-sur-Meuse - Doulcon - Wiseppe - Inor 63 km (363m, 419m)
29.07 (sb) Inor - Mouzon - Sedan (twierdza, miejsce bitwy z 1870 r.) - Nouvion-sur-Meuse 42 km (294m, 310m)
30.07 (nd) Nouvion-sur-Meuse - Charleville-Mézières (Place Ducale) - dolina Meuse (Mozy) - Nouzonville - Château Regnault - Deville - Revin 58 km (750m, 767m)
31.07 (pn) Revin - Fumay - Givet - FR/BE - Château de Freyr - Dinant (cytadela, dom twórcy saksofonu) 58 km (672m, 715m)
01.08 (wt) Dinant - Yvoir - Profondeville - Namur (Stare Miasto, cytadela) - Andenne 50 km (581m, 605m)
02.08 (śr) Andenne - Huy (cytadela, kolegiata Notre Dame) - Amay - Liege (Stare Miasto, liczne kościoły, Pałac Sprawiedliwości) 45 km (456m, 455m)
03.08 (cz) wycieczka pociągiem do Brukseli
04.08 (pt) Liege - Haccourt - BE/NL - Maastricht (Stare Miasto, uniwersytet, zabytkowe kościoły) - Geleen - Echt 66 km (243m, 282m)
05.08 (sb) Echt - Roermond - Venlo (ratusz, kościół św. Marcina) - Well - Bergen 71 km (204m, 221m)
06.08 (nd) Bergen - Nijmegen (rynek, ratusz, Grote Kerk) - Arnhem (Grote Kerk, ratusz, pomnik operacji alianckiej Market Garden w 1944 r.) - Otterlo 72 km (394m, 380m)
07.08 (pn) zwiedzanie okolic Arnhem (skansen, ZOO, De Hoge Veluwe National Park, Kröller Müller Museum z kolekcją Van Gogha) ok. 40 km
08.08 (wt) Otterlo - Apeldoorn (Het Loo - pałac dynastii Orańskiej) - Deventer - Markelo 67 km (197m, 211m)
09.08 (śr) Markelo - Weldam (zamek i park) - Hengelo - Enschede - NL/DE - Gronau - Ochtrup - Wettringen - Neuenkirchen 71 km (426m, 393m)
10.08 (cz) Neuenkirchen - Emsdetten - Saerbeck - Tecklenburg (malownicze miasto z zabudową szachulcową) - Osnabrück (ratusz, Friedenssaal, Marienkirche, katedra św. Piotra, kościół św. Jana) - Bissendorf 69 km (439m, 399m)
11.08 (pt) Bissendorf - Bad Essen - Lübbecke - Minden (ratusz z XIII w., wielka śluza) - Stadthagen 79 km (319 m, 351 m)
12.08 (sb) Stadthagen - Bad Nenndorf - Hannover (Stare Miasto z licznymi zabytkami) 43 km (182 m, 190 m)
13.08 (nd) wyjazd pociągiem do Warszawy z przesiadką w Berlinie
Łącznie 1196 km
Link do trasy: https://goo.gl/maps/qeTSgtf4tFKW7aXEA
Przebieg trasy, jej podział na dni i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Wyprawa należy do kategorii trudnych ze względu na pagórkowate ukształtowanie terenu w pierszej jej części, możliwość dużego ruchu samochodowego na niektórych odcinkach dróg i warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa, na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Pierwszeństwo w kwalifikacji będzie przysługiwać osobom zaangażowanym w organizację wycieczek klubowych.
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej) oraz spełnienie kryteriów (patrz punkt 1).
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 1200 zł.
5/ Rozliczenie zaliczki, w zależności od poniesionych kosztów biletów lotniczych, noclegów i ubezpieczenia, nastąpi po zakończeniu obozu.
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu lotniczego, przewozu rowerów i bagażu samolotem Ryanair na trasie Modlin - Beauvais szacowana jest na około 750-800 zł od osoby. Ostateczny koszt przelotu będzie zależeć od wielkości grupy oraz daty zakupu biletu.
2/ Koszt biletu kolejowego z Hanoweru do Warszawy (z przesiadką w Berlinie) szacowany jest na 50-60 EUR plus 10-20 EUR za przewóz roweru. Zakupu biletów należy dokonać z chwilą rozpoczęcia przedsprzedaży, czyli na 60 dni przed datą podróży. Ograniczona ilość miejsc do przewozu rowerów w pociągach Deutsche Bahn i PKP Intercity wymagać będzie podziału na podgrupy, podróżujące różnymi pociągami.
3/ Poza kosztami przelotu samolotem, 7 noclegów w hostelach (Verdun, Liege, Otterlo i Hanower) i ubezpieczenia, uwzględnionych w zaliczce, należy zaplanować koszty podróży pociągiem, wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych oraz wycieczki do Brukseli.
4/ Wszystkie odwiedzane kraje są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą we wszystkich krajach jest Euro.
5/ W związku z trwającą epidemią COVID-19 konieczne jest przestrzeganie przepisów sanitarnych, obowiązujących w odwiedzanych krajach oraz zasad ostrożnościowych, obowiązujących w okresie pandemii na imprezach klubowych (zob. http://vagabundus.na7.pl/viewpage.php?page_id=37). Wskazane jest posiadanie ważnego certyfikatu szczepień przeciw COVID-19.
6/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Siedem noclegów (patrz wyżej) będzie zorganizowanych w hostelach lub motelach, aby swobodnie zwiedzać większe miasta i ich okolice, ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 15-30 EUR za nocleg od osoby.
7/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
8/ Obiady będziemy przygotowywać samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub spożywać je w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych we Francji, Belgii i Niderlandach są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
9/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej).
10/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz ubezpieczenia komercyjnego od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/. W Europie Zachodniej klimat jest wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów). Trzeba się liczyć zarówno z możliwościami upałów, jak i chłodniejszej pogody.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, moskitierę na twarz (może być niezbędna na biwakach), niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są okrycia przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie (zalecane jest wyposażenie roweru w opony anty-przebiciowe, np. marki Schwalbe) i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kół i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w odwiedzanych krajach wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)

Letni obóz po terenach wschodniej Francji (Picardia, Szampania, Lotaryngia), południowo-wschodniej Belgii (Walonia), wschodnich Niderlandów (Limburgia, Gelderland, Overijssel) oraz północno-zachodnich Niemiec (Północna Nadrenia - Westfalia, Dolna Saksonia). Około połowy obozu będzie prowadzić doliną rzeki Mozy (Meuse w jęz. francuskim, Maas w jęz. niderlandzkim) - od Verdun we Francji do Nijmegen w Niderlandach. Górna część doliny Mozy (z Sedanu do Namur) wiedzie malowniczym przełomem przez Ardeny (Ardennes). Na trasie liczne miejsca pamiątkowe, związane z historią wojny francusko-pruskiej z 1870 r. (Sedan), pierwszej wojny światowej (bitwa nad Marną, obrona Dinant, Verdun, rozejm w Compiegne) i drugiej wojny światowej, m.in. okolice Arnhem, miejsce nieudanej alianckiej operacji powietrzno-desantowej Market Garden we wrześniu 1944 r., mającej na celu zajęcie mostów na Renie.
Trasa obozu obfituje też w zabytki, m.in. katedry i kościoły w Soissons, Reims, Châlons-en-Champagne, Namur, Huy, Liege, Maastricht, Venlo, Nijmegen, Arnhem, Osnabrück i Hanowerze, zespoły miejskie w Reims, Charleville-Mézières, Namur, Liege, Maastricht, Tecklenburg, Osnabrück i Hanowerze, pałace i zamki w Compiegne, Reims, Apeldoorn, Weldam i Tecklenburg, twierdze i cytadele w Verdun, Sedan, Dinant, Namur i Liege. Wśród muzeów na uwagę zasługują m.in. skansen w Arnhem i Muzeum Kröller Müller w De Hoge Veluwe National Park (druga największa na świecie kolekcja dzieł Van Gogha).
Dodatkową atrakcją będzie wycieczka do Brukseli - stolicy Belgii i Unii Europejskiej.
Wstępny projekt trasy (w nawiasach suma podjazdów i zjazdów danego dnia w metrach według mapy.cz, mapy Google pokazują znacznie niższe przewyższenia):
21.07 (pt) wylot z lotniska Modlin samolotem FR 1888 o 15:35; przylot do Paris Beauvais o 17:55; po złożeniu rowerów i spakowaniu się wyjazd na biwak w pobliżu lotniska (max. 10 km)
22.07 (sb) Beauvais - Clermont-de-l'Oise (najstarszy ratusz w płn. Francji) - Compiegne (pałac królewski i park) 55 km (ok. 200m, ok. 200m)
23.07 (nd) Compiegne - Mémorial de l'Armistice (miejsce rozejmu w 1918 i 1940 r.) - Soissons (katedra i inne zabytki sakralne) - Braine 60 km (361m, 354m)
24.07 (pn) Braine - Reims (katedra Notre-Dame, Palais du Tau, St-Remi Basilica) - Sillery 54 km (524m, 487m)
25.07 (wt) Sillery - Châlons-en-Champagne (katedra św. Stefana) - Tilloy-et-Bellay 56 km (435m, 364m)
26.07 (śr) Tilloy-et-Bellay - Sainte-Menehould - Clermont-en-Argonne - Brabant-en-Argonne - Dombasle-en-Argonne - Sivry-la-Perche - Verdun 67 km (769m, 709m)
27.07 (cz) zwiedzanie twierdzy Verdun i miejsc, związanych z największą bitwą I w.św.
28.07 (pt) Verdun - Sivry-sur-Meuse - Doulcon - Wiseppe - Inor 63 km (363m, 419m)
29.07 (sb) Inor - Mouzon - Sedan (twierdza, miejsce bitwy z 1870 r.) - Nouvion-sur-Meuse 42 km (294m, 310m)
30.07 (nd) Nouvion-sur-Meuse - Charleville-Mézières (Place Ducale) - dolina Meuse (Mozy) - Nouzonville - Château Regnault - Deville - Revin 58 km (750m, 767m)
31.07 (pn) Revin - Fumay - Givet - FR/BE - Château de Freyr - Dinant (cytadela, dom twórcy saksofonu) 58 km (672m, 715m)
01.08 (wt) Dinant - Yvoir - Profondeville - Namur (Stare Miasto, cytadela) - Andenne 50 km (581m, 605m)
02.08 (śr) Andenne - Huy (cytadela, kolegiata Notre Dame) - Amay - Liege (Stare Miasto, liczne kościoły, Pałac Sprawiedliwości) 45 km (456m, 455m)
03.08 (cz) wycieczka pociągiem do Brukseli
04.08 (pt) Liege - Haccourt - BE/NL - Maastricht (Stare Miasto, uniwersytet, zabytkowe kościoły) - Geleen - Echt 66 km (243m, 282m)
05.08 (sb) Echt - Roermond - Venlo (ratusz, kościół św. Marcina) - Well - Bergen 71 km (204m, 221m)
06.08 (nd) Bergen - Nijmegen (rynek, ratusz, Grote Kerk) - Arnhem (Grote Kerk, ratusz, pomnik operacji alianckiej Market Garden w 1944 r.) - Otterlo 72 km (394m, 380m)
07.08 (pn) zwiedzanie okolic Arnhem (skansen, ZOO, De Hoge Veluwe National Park, Kröller Müller Museum z kolekcją Van Gogha) ok. 40 km
08.08 (wt) Otterlo - Apeldoorn (Het Loo - pałac dynastii Orańskiej) - Deventer - Markelo 67 km (197m, 211m)
09.08 (śr) Markelo - Weldam (zamek i park) - Hengelo - Enschede - NL/DE - Gronau - Ochtrup - Wettringen - Neuenkirchen 71 km (426m, 393m)
10.08 (cz) Neuenkirchen - Emsdetten - Saerbeck - Tecklenburg (malownicze miasto z zabudową szachulcową) - Osnabrück (ratusz, Friedenssaal, Marienkirche, katedra św. Piotra, kościół św. Jana) - Bissendorf 69 km (439m, 399m)
11.08 (pt) Bissendorf - Bad Essen - Lübbecke - Minden (ratusz z XIII w., wielka śluza) - Stadthagen 79 km (319 m, 351 m)
12.08 (sb) Stadthagen - Bad Nenndorf - Hannover (Stare Miasto z licznymi zabytkami) 43 km (182 m, 190 m)
13.08 (nd) wyjazd pociągiem do Warszawy z przesiadką w Berlinie
Łącznie 1196 km
Link do trasy: https://goo.gl/maps/qeTSgtf4tFKW7aXEA
Przebieg trasy, jej podział na dni i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Wyprawa należy do kategorii trudnych ze względu na pagórkowate ukształtowanie terenu w pierszej jej części, możliwość dużego ruchu samochodowego na niektórych odcinkach dróg i warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa, na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Pierwszeństwo w kwalifikacji będzie przysługiwać osobom zaangażowanym w organizację wycieczek klubowych.
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej) oraz spełnienie kryteriów (patrz punkt 1).
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 1200 zł.
5/ Rozliczenie zaliczki, w zależności od poniesionych kosztów biletów lotniczych, noclegów i ubezpieczenia, nastąpi po zakończeniu obozu.
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu lotniczego, przewozu rowerów i bagażu samolotem Ryanair na trasie Modlin - Beauvais szacowana jest na około 750-800 zł od osoby. Ostateczny koszt przelotu będzie zależeć od wielkości grupy oraz daty zakupu biletu.
2/ Koszt biletu kolejowego z Hanoweru do Warszawy (z przesiadką w Berlinie) szacowany jest na 50-60 EUR plus 10-20 EUR za przewóz roweru. Zakupu biletów należy dokonać z chwilą rozpoczęcia przedsprzedaży, czyli na 60 dni przed datą podróży. Ograniczona ilość miejsc do przewozu rowerów w pociągach Deutsche Bahn i PKP Intercity wymagać będzie podziału na podgrupy, podróżujące różnymi pociągami.
3/ Poza kosztami przelotu samolotem, 7 noclegów w hostelach (Verdun, Liege, Otterlo i Hanower) i ubezpieczenia, uwzględnionych w zaliczce, należy zaplanować koszty podróży pociągiem, wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych oraz wycieczki do Brukseli.
4/ Wszystkie odwiedzane kraje są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą we wszystkich krajach jest Euro.
5/ W związku z trwającą epidemią COVID-19 konieczne jest przestrzeganie przepisów sanitarnych, obowiązujących w odwiedzanych krajach oraz zasad ostrożnościowych, obowiązujących w okresie pandemii na imprezach klubowych (zob. http://vagabundus.na7.pl/viewpage.php?page_id=37). Wskazane jest posiadanie ważnego certyfikatu szczepień przeciw COVID-19.
6/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Siedem noclegów (patrz wyżej) będzie zorganizowanych w hostelach lub motelach, aby swobodnie zwiedzać większe miasta i ich okolice, ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 15-30 EUR za nocleg od osoby.
7/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
8/ Obiady będziemy przygotowywać samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub spożywać je w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych we Francji, Belgii i Niderlandach są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
9/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej).
10/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz ubezpieczenia komercyjnego od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/. W Europie Zachodniej klimat jest wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów). Trzeba się liczyć zarówno z możliwościami upałów, jak i chłodniejszej pogody.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, moskitierę na twarz (może być niezbędna na biwakach), niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są okrycia przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie (zalecane jest wyposażenie roweru w opony anty-przebiciowe, np. marki Schwalbe) i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kół i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w odwiedzanych krajach wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)

                                                