|
Nawigacja
Strona Główna
Nowości na stronie
Kalendarz wydarzeń
Galeria
Vagabundus na You Tube
Historia Klubu
Odeszli na zawsze
Władze AKTKol PTTK "Vagabundus"
Władze UKTR PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy AKTKol PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy UKTR PTTK "Vagabundus"
Obchody 50-lecia Klubu
Sezon klubowy 2008
Sezon klubowy 2011
Sezon klubowy 2012
Sezon klubowy 2013
Sezon klubowy 2014
Sezon klubowy 2015
Sezon klubowy 2016
Sezon klubowy 2017
Sezon klubowy 2018
Sezon klubowy 2019
Sezon klubowy 2022
Oddział PTTK "Mazowsze"
Składki PTTK w r. 2025
Zasady organizacji i uczestnictwa w wycieczkach
Dekalog rowerzysty
Jak przygotować się do wycieczki?
Ciekawe miejsca w Internecie
Szukaj
Download
Pogoda z ICM
Sezon klubowy 2020
Sezon klubowy 2021
Sezon klubowy 2022
Oznaczenie stopnia trudności wycieczek
Zagrożenie wirusem COVID-19
Sezon klubowy 2023
Sezon klubowy 2024
Ostatnie fotografie
Imieniny
Dzisiaj jest
wtorek 4 Listopada 2025.
Imieniny obchodzą:
Karol, Olgierd, Emeryk, Albertyna
wtorek 4 Listopada 2025.
Imieniny obchodzą:
Karol, Olgierd, Emeryk, Albertyna
Logowanie
Aktualnie online
Gości online: 9
Użytkowników online: 0
Łącznie użytkowników: 185
:
20.07-10.08.2021
Lista uczestników zamknięta
Obóz rowerowy przez południowo-zachodnią Szwecję (wybrzeżem Morza Bałtyckiego i Kattegatu), a następnie przez Półwysep Jutlandzki (Dania i kraj związkowy Schleswig-Holstein w Niemczech). Na trasie atrakcje przyrodnicze i krajobrazowe wybrzeża Bałtyku, Morza Północnego (m.in. wydmy Haverdal, rezerwat ornitologiczny Getteron i Wyspy Północno-Fryzyjskie [Romo i Sylt]) i Szwajcarii Holsztyńskiej, zabytki archeologiczne z epoki Wikingów (Lindholm Hoje, Fyrkat, Aarhus, Jelling, Schleswig), kościoły i katedry romańskie (Lund, Ribe) średniowieczne zespoły miejskie (Malmo, Falkenberg, Aarhus, Ribe, Schleswig, Lubeka), muzea sztuki (Goteborg, Aalborg), muzea etnograficzne i skanseny (Aarhus, Kiel), muzeum Volvo w Goteborgu, zamki, fortyfikacje i pałace (Malmo, Helsingborg, Halmstad, Varberg, Tjoloholms, Voergaard, Schleswig, Ploen). Punktem docelowym obozu będzie dawna stolica Ligi Hanzeatyckiej - Lubeka.
Trasa obozu zob. https://goo.gl/maps/eDvZ3h4FVm8en7rE9
19-20.07.2021 dojazd do Świnoujścia pociągiem w podgrupach
20.07 (wt) 09:45 wypłynięcie promem TT-Line ze Świnoujścia (PL)
15:45 przypłynięcie do Trelleborg (SE);
Trasa rowerowa: Trelleborg - Stora Slagarp - Arrie 22 km (0m, 0m)
21.07 (śr) Arrie - Malmo - Lund - Kavlinge - Saxtorp 60 km (115m, 134m)
22.07 (cz) Saxtorp - Landskrona - Helsingborg - Odakra - Angelholm 65 km (183m, 182m)
23.07 (pt) Angelholm - Forslow - Bastad - Mellbystrand - Andersberg 59 km (256m, 261m)
24.07 (sb) Andersberg - Halmstad - rez. Haverdal - Glassvik - Steninge - Skallentorp- Laxbutiken - Falkenberg 58 km (0m, 0m)
25.07 (nd) Falkenberg - Bjorkang - Varberg - rez. Getteron - Karradal - Frillesas 65 km (116m, 113m)
26.07 (pn) Frillesas - Tjoloholms Slott - Kungsbacka - Goteborg 60 km (0m, 0m)
27.07 (wt) Goteborg
28.07 (śr) 08:00 wypłynięcie promem STENA DANICA z Goteborg (SE)
11:30 przypłynięcie do Frederikshavn (DK);
Trasa rowerowa: Frederikshavn - Voergaard Slot - Hjallerup 47 km (0m, 0m)
29.07 (cz) Hjallerup - Lindholm Hoje - Aalborg - Skorping 50 km (157m, 112m)
30.07 (pt) Skorping - Vikingecenter Fyrkat - Randers 59 km (207m, 265m)
31.07 (sb) Randers - Aarhus 40 km (206m, 194m)
01.08 (nd) Aarhus
02.08 (pn) Aarhus - Skandenborg - Ostbirk - Uldum 60 km (0m, 0m)
03.08 (wt) Uldum - Jelling - Baekke - Vejen 65 km (0m, 0m)
04.08 (śr) Vejen - Foldingbro - Ribe - Brons 50 km (46m, 79m)
05.08 (cz) Brons - wyspa Rømø - Havneby - [prom DK/DE] - List - Westerland - Morsum 60 km (0m, 0m); przejazd pociągiem przez Hindenburgdamm z Morsum do Klanxbüll
06.08 (pt) Klanxbüll - Stadum - Grossenwiehe - Sollerup 63 km (56m, 48 m)
07.08 (sb) Sollerup - Schleswig - Fleckeby - Windeby - Altenhof - Gettorf 55 km (183m, 165m)
08.08 (nd) Gettorf - Kiel - Preetz - Ploen - Glasau 64 km (250m, 237m)
09.08 (pn) Glasau - Ahrensboek - Luebeck 28 km (68m, 99m)
10.08 (wt) przejazd pociągiem Luebeck Hbf. - Szczecin (PL) oraz Szczecin - Warszawa (w podgrupach); przyjazd do Warszawy 10.08 wieczorem lub 11.08 rano.
Razem 1030 km (suma podjazdów - ok. 1900 m)
Przebieg trasy, podział na odcinki dzienne i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii umiarkowanie trudnych ze względu na możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg i warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek").
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona. O wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej) oraz spełnienie kryteriów (patrz punkt 1).
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 800 zł, przeznaczoną na bilety na prom, bilety kolejowe Lubeka - Szczecin oraz rezerwację 5 noclegów w schroniskach lub hostelach w Goteborgu, Aarhus i Lubece oraz ubezpieczenie zbiorowe. Łączne wydatki na wymienione cele mogą się różnić od kwoty 800 zł. Ewentualna różnica będzie rozliczona z uczestnikami albo w formie dopłaty (jeśli wydatki przekroczą 800 zł), albo zwrotu (jeśli wydatki będą niższe, niż 800 zł).
5/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Dojazd do Świnoujścia i powrót ze Szczecina pociągiem w podgrupach, uzgodnionych z organizatorami obozu (konieczność podziału na podgrupy wynika z ograniczonej liczby miejsc na przewóz roweru w pociągach PKP Intercity).
2/ Poza wydatkami, finansowanymi ze wspólnej kasy (patrz 4 poprzedniego rozdziału) należy zaplanować koszty przejazdu do Świnoujścia i powrotu ze Szczecina, koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych, ewentualnych campingów lub innych noclegów awaryjnych na trasie i inne, związane z uczestnictwem w obozie.
3/ Szwecja, Dania i Niemcy są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą w Szwecji jest korona szwedzka, w Danii – korona duńska, a w Niemczech - Euro.
4/ Konieczne jest zaszczepienie się przeciw COVID-19 i uzyskanie odpowiedniego dokumentu, tzw. unijnego certyfikatu (paszportu covidowego) dla osób zaszczepionych (lub ozdrowieńców) w systemie e-pacjent. Jego posiadanie jest warunkiem wstępu na promy oraz zwolnienia od obowiązku wykonania testu na obecność koronawirusa lub obowiązku odbycia kwarantanny.
5/ W trakcie obozu należy przestrzegać zasad sanitarnych, obowiązujących w poszczególnych krajach oraz zalecanych dla uczestników wycieczek Vagabundusa - zob. http://vagabundus.na7.pl/news.php?readmore=1418
6/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub "na dziko". Pięć noclegów (patrz wyżej) będzie zorganizowanych w hostelu, aby swobodnie zwiedzać większe miasta i ich okolice, ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 15-25 EUR za nocleg od osoby. Może też wystąpić konieczność nocowania na campingach, polach namiotowych lub innych noclegów awaryjnych.
7/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
8/ Obiady będziemy przygotowywać samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub spożywać je w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Szwecji i Danii są wyższe niż w Polsce, w Niemczech - zbliżone do cen w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
9/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
10/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz ubezpieczenia komercyjnego od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
11/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 07:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
12/. Temperatura w Szwecji, Danii i północnych Niemczech może być nieco niższa, niż w Polsce, należy się też liczyć z większą ilością opadów i silniejszymi wiatrami. Ponieważ nie jesteśmy w stanie z góry przewidzieć pogody w okresie obozu, należy przy zabieraniu ubiorów i ekwipunku liczyć się zarówno z chłodami i opadami, jak możliwością upałów.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny lub kurtki nieprzemakalne!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kół i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
4/ Napięcie w sieci elektrycznej w odwiedzanych krajach wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)

Obóz rowerowy przez południowo-zachodnią Szwecję (wybrzeżem Morza Bałtyckiego i Kattegatu), a następnie przez Półwysep Jutlandzki (Dania i kraj związkowy Schleswig-Holstein w Niemczech). Na trasie atrakcje przyrodnicze i krajobrazowe wybrzeża Bałtyku, Morza Północnego (m.in. wydmy Haverdal, rezerwat ornitologiczny Getteron i Wyspy Północno-Fryzyjskie [Romo i Sylt]) i Szwajcarii Holsztyńskiej, zabytki archeologiczne z epoki Wikingów (Lindholm Hoje, Fyrkat, Aarhus, Jelling, Schleswig), kościoły i katedry romańskie (Lund, Ribe) średniowieczne zespoły miejskie (Malmo, Falkenberg, Aarhus, Ribe, Schleswig, Lubeka), muzea sztuki (Goteborg, Aalborg), muzea etnograficzne i skanseny (Aarhus, Kiel), muzeum Volvo w Goteborgu, zamki, fortyfikacje i pałace (Malmo, Helsingborg, Halmstad, Varberg, Tjoloholms, Voergaard, Schleswig, Ploen). Punktem docelowym obozu będzie dawna stolica Ligi Hanzeatyckiej - Lubeka.
Trasa obozu zob. https://goo.gl/maps/eDvZ3h4FVm8en7rE9
19-20.07.2021 dojazd do Świnoujścia pociągiem w podgrupach
20.07 (wt) 09:45 wypłynięcie promem TT-Line ze Świnoujścia (PL)
15:45 przypłynięcie do Trelleborg (SE);
Trasa rowerowa: Trelleborg - Stora Slagarp - Arrie 22 km (0m, 0m)
21.07 (śr) Arrie - Malmo - Lund - Kavlinge - Saxtorp 60 km (115m, 134m)
22.07 (cz) Saxtorp - Landskrona - Helsingborg - Odakra - Angelholm 65 km (183m, 182m)
23.07 (pt) Angelholm - Forslow - Bastad - Mellbystrand - Andersberg 59 km (256m, 261m)
24.07 (sb) Andersberg - Halmstad - rez. Haverdal - Glassvik - Steninge - Skallentorp- Laxbutiken - Falkenberg 58 km (0m, 0m)
25.07 (nd) Falkenberg - Bjorkang - Varberg - rez. Getteron - Karradal - Frillesas 65 km (116m, 113m)
26.07 (pn) Frillesas - Tjoloholms Slott - Kungsbacka - Goteborg 60 km (0m, 0m)
27.07 (wt) Goteborg
28.07 (śr) 08:00 wypłynięcie promem STENA DANICA z Goteborg (SE)
11:30 przypłynięcie do Frederikshavn (DK);
Trasa rowerowa: Frederikshavn - Voergaard Slot - Hjallerup 47 km (0m, 0m)
29.07 (cz) Hjallerup - Lindholm Hoje - Aalborg - Skorping 50 km (157m, 112m)
30.07 (pt) Skorping - Vikingecenter Fyrkat - Randers 59 km (207m, 265m)
31.07 (sb) Randers - Aarhus 40 km (206m, 194m)
01.08 (nd) Aarhus
02.08 (pn) Aarhus - Skandenborg - Ostbirk - Uldum 60 km (0m, 0m)
03.08 (wt) Uldum - Jelling - Baekke - Vejen 65 km (0m, 0m)
04.08 (śr) Vejen - Foldingbro - Ribe - Brons 50 km (46m, 79m)
05.08 (cz) Brons - wyspa Rømø - Havneby - [prom DK/DE] - List - Westerland - Morsum 60 km (0m, 0m); przejazd pociągiem przez Hindenburgdamm z Morsum do Klanxbüll
06.08 (pt) Klanxbüll - Stadum - Grossenwiehe - Sollerup 63 km (56m, 48 m)
07.08 (sb) Sollerup - Schleswig - Fleckeby - Windeby - Altenhof - Gettorf 55 km (183m, 165m)
08.08 (nd) Gettorf - Kiel - Preetz - Ploen - Glasau 64 km (250m, 237m)
09.08 (pn) Glasau - Ahrensboek - Luebeck 28 km (68m, 99m)
10.08 (wt) przejazd pociągiem Luebeck Hbf. - Szczecin (PL) oraz Szczecin - Warszawa (w podgrupach); przyjazd do Warszawy 10.08 wieczorem lub 11.08 rano.
Razem 1030 km (suma podjazdów - ok. 1900 m)
Przebieg trasy, podział na odcinki dzienne i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii umiarkowanie trudnych ze względu na możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg i warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek").
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona. O wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej) oraz spełnienie kryteriów (patrz punkt 1).
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 800 zł, przeznaczoną na bilety na prom, bilety kolejowe Lubeka - Szczecin oraz rezerwację 5 noclegów w schroniskach lub hostelach w Goteborgu, Aarhus i Lubece oraz ubezpieczenie zbiorowe. Łączne wydatki na wymienione cele mogą się różnić od kwoty 800 zł. Ewentualna różnica będzie rozliczona z uczestnikami albo w formie dopłaty (jeśli wydatki przekroczą 800 zł), albo zwrotu (jeśli wydatki będą niższe, niż 800 zł).
5/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Dojazd do Świnoujścia i powrót ze Szczecina pociągiem w podgrupach, uzgodnionych z organizatorami obozu (konieczność podziału na podgrupy wynika z ograniczonej liczby miejsc na przewóz roweru w pociągach PKP Intercity).
2/ Poza wydatkami, finansowanymi ze wspólnej kasy (patrz 4 poprzedniego rozdziału) należy zaplanować koszty przejazdu do Świnoujścia i powrotu ze Szczecina, koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych, ewentualnych campingów lub innych noclegów awaryjnych na trasie i inne, związane z uczestnictwem w obozie.
3/ Szwecja, Dania i Niemcy są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą w Szwecji jest korona szwedzka, w Danii – korona duńska, a w Niemczech - Euro.
4/ Konieczne jest zaszczepienie się przeciw COVID-19 i uzyskanie odpowiedniego dokumentu, tzw. unijnego certyfikatu (paszportu covidowego) dla osób zaszczepionych (lub ozdrowieńców) w systemie e-pacjent. Jego posiadanie jest warunkiem wstępu na promy oraz zwolnienia od obowiązku wykonania testu na obecność koronawirusa lub obowiązku odbycia kwarantanny.
5/ W trakcie obozu należy przestrzegać zasad sanitarnych, obowiązujących w poszczególnych krajach oraz zalecanych dla uczestników wycieczek Vagabundusa - zob. http://vagabundus.na7.pl/news.php?readmore=1418
6/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub "na dziko". Pięć noclegów (patrz wyżej) będzie zorganizowanych w hostelu, aby swobodnie zwiedzać większe miasta i ich okolice, ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 15-25 EUR za nocleg od osoby. Może też wystąpić konieczność nocowania na campingach, polach namiotowych lub innych noclegów awaryjnych.
7/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
8/ Obiady będziemy przygotowywać samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub spożywać je w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Szwecji i Danii są wyższe niż w Polsce, w Niemczech - zbliżone do cen w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
9/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
10/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz ubezpieczenia komercyjnego od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
11/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 07:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
12/. Temperatura w Szwecji, Danii i północnych Niemczech może być nieco niższa, niż w Polsce, należy się też liczyć z większą ilością opadów i silniejszymi wiatrami. Ponieważ nie jesteśmy w stanie z góry przewidzieć pogody w okresie obozu, należy przy zabieraniu ubiorów i ekwipunku liczyć się zarówno z chłodami i opadami, jak możliwością upałów.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny lub kurtki nieprzemakalne!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kół i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
4/ Napięcie w sieci elektrycznej w odwiedzanych krajach wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)

