|
Nawigacja
Strona Główna
Nowości na stronie
Kalendarz wydarzeń
Galeria
Vagabundus na You Tube
Historia Klubu
Odeszli na zawsze
Władze AKTKol PTTK "Vagabundus"
Władze UKTR PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy AKTKol PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy UKTR PTTK "Vagabundus"
Obchody 50-lecia Klubu
Sezon klubowy 2008
Sezon klubowy 2011
Sezon klubowy 2012
Sezon klubowy 2013
Sezon klubowy 2014
Sezon klubowy 2015
Sezon klubowy 2016
Sezon klubowy 2017
Sezon klubowy 2018
Sezon klubowy 2019
Sezon klubowy 2022
Oddział PTTK "Mazowsze"
Składki PTTK w r. 2025
Zasady organizacji i uczestnictwa w wycieczkach
Dekalog rowerzysty
Jak przygotować się do wycieczki?
Ciekawe miejsca w Internecie
Szukaj
Download
Pogoda z ICM
Sezon klubowy 2020
Sezon klubowy 2021
Sezon klubowy 2022
Oznaczenie stopnia trudności wycieczek
Zagrożenie wirusem COVID-19
Sezon klubowy 2023
Sezon klubowy 2024
Ostatnie fotografie
Imieniny
Dzisiaj jest
środa 5 Listopada 2025.
Imieniny obchodzą:
Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna
środa 5 Listopada 2025.
Imieniny obchodzą:
Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna
Logowanie
Aktualnie online
Gości online: 22
Użytkowników online: 0
Łącznie użytkowników: 185
:
24.07 - 11.08.2020
Zapisy wyłącznie na listę rezerwową!
Obóz rowerowy doliną Łaby z Drezna do Hamburga, a następnie przez południową część Pojezierza Meklemburskiego do Szczecina. Prowadzi przez terytorium 7 krajów związkowych Republiki Federalnej Niemiec: Saksonii, Saksonii-Anhalt, Brandenburgii, Dolnej Saksonii, Hamburga, Szlezwiku-Holsztyn i Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Na trasie szereg zabytków architektury, muzeów i innych pamiątek historycznych, rezerwatów biosfery, parków narodowych i rezerwatów przyrody. W końcowej części obozu możliwości kąpieli w jeziorach Pojezierza Meklemburskiego.
Proponowana trasa:
24.07 (pt) dojazd pociągiem do Drezna (Dresden), zbiórka uczestników, zwiedzanie Drezna
25.07 (sb) Dresden – Radebeul – Miśnia (Meissen) – Riesa 60 km (146m, 153m)
26.07 (nd) Riesa – Torgau – Prettin 63 km (74m, 104m)
27.07 (pn) Prettin – Klöden – Lutherstadt Wittenberg 46 km
28.07 (wt) Lutherstadt Wittenberg – Wörlitzer Park Dessau-Rosslau – Aken 52 km (36m, 53m)
29.07 (śr) Aken – Schönebeck – Magdeburg 52 km (71m, 75m)
30.07 (cz) zwiedzanie Magdeburga
31.07 (pt) Magdeburg – Burg bei Magdeburg – Grieben 58 km (93m, 107m)
01.08 (sb) Grieben – Tangermünde – Arneburg – Havelberger - Legde/Quitzöbel 65 km (77m, 90m)
02.08 (nd) Legde/Quitzöbel – Wittenberge – Cumlosen – Lenzen – Dömitz 64 km (43m, 63m)
03.08 (pn) Dömitz – Dannenberg – Dahlenburg – Lüneburg 68 km (263m, 264m)
04.08 (wt) Lüneburg – Hamburg 56 km (45m, 57m)
05.08 (śr) zwiedzanie Hamburga
06.08 (cz) Hamburg – Lauenburg – Boizenburg 58 km (201m, 160m)
07.08 (pt) Boizenburg – Ludwiglust 60 km (121m, 130m)
08.08 (sb) Ludwiglust – Parchim – Kroien – Stuer 68 km (229m, 168m)
09.08 (nd) Stuer – Röbel – Rechlin - Mirow – Wesenberg – Fürstensee 67 km (89m, 112m)
10.08 (pn) Fürstensee - Feldberger Seenlandschaft – Prenzlau – Schenkenberg 64 km (188m, 216m)
11.08 (wt) Schenkenberg – Brüssow – Ramin – Grambow – DE/PL – Stobno – Szczecin 48 km (109m, 155m); powrót ze Szczecina do Warszawy pociągiem
Ogółem 949 km (suma podjazdów 1785 m, suma zjazdów 1907 m)
Przebieg trasy, jej podział na dni i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii umiarkowanie trudnych ze względu na możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg i warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa, na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek").
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona. Pierwszeństwo mają uczestnicy odwołanego obozu do Finlandii. O wpisaniu na listę uczestników pozostałych osób decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej) oraz spełnienie kryteriów (patrz punkt 1).
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 300 zł, przeznaczoną na rezerwację noclegów w schroniskach lub hostelach w Dreźnie, Magdeburgu i Hamburgu oraz ubezpieczenia zbiorowe.
5/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Dojazd do Drezna i powrót ze Szczecina pociągiem w podgrupach, uzgodnionych z organizatorami obozu (konieczność podziału na podgrupy wynika z ograniczonej liczby miejsc na przewóz roweru w pociągach PKP Intercity)
2/ Poza kosztami przejazdu pociągami i przewozu roweru należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych, 5 noclegów w hostelach (1 w Dreźnie, po 2 w Magdeburgu i Hamburgu), ewentualnych awaryjnych noclegów na trasie i inne, związane z uczestnictwem w obozie.
3/ Niemcy są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą w Niemczech jest Euro.
4/ Liczba aktywnych zakażeń koronawirusem w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców jest obecnie w Niemczech o mniej więcej połowę niższa, niż w Polsce. We wschodnich landach, przez które przebiega większość naszej trasy, jest ona jeszcze niższa. Z punktu widzenia sanitarnego obóz jest więc bezpieczny pod warunkiem przestrzegania podstawowych zasad ostrożnościowych (zob. http://vagabundus.na7.pl/news.php?readmore=1330). Przepisy sanitarne w Niemczech, związane z epidemią COVID-19, np. zasady zachowania dystansu, noszenia maseczek, dezynfekcji rąk itp. są podobne, jak w Polsce.
5/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Pięć noclegów (patrz wyżej) będzie zorganizowanych w hostelu, aby swobodnie zwiedzać większe miasta i ich okolice, ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 15-25 EUR za nocleg od osoby.
6/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
7/ Obiady będziemy przygotowywać samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub spożywać je w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Finlandii są nieco wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
8/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
9/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
10/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
11/. Klimat w Niemczech Wschodnich jest podobny, jak w Polsce, choć statystycznie należy się liczyć z większą ilością opadów. Ponieważ nie jesteśmy w stanie przewidzieć pogody z 3-tygodniowym wyprzedzeniem, należy przy zabieraniu ubiorów i ekwipunku liczyć się zarówno z chłodami i opadami, jak możliwością upałów.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kół i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Niemczech wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)

Obóz rowerowy doliną Łaby z Drezna do Hamburga, a następnie przez południową część Pojezierza Meklemburskiego do Szczecina. Prowadzi przez terytorium 7 krajów związkowych Republiki Federalnej Niemiec: Saksonii, Saksonii-Anhalt, Brandenburgii, Dolnej Saksonii, Hamburga, Szlezwiku-Holsztyn i Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Na trasie szereg zabytków architektury, muzeów i innych pamiątek historycznych, rezerwatów biosfery, parków narodowych i rezerwatów przyrody. W końcowej części obozu możliwości kąpieli w jeziorach Pojezierza Meklemburskiego.
Proponowana trasa:
24.07 (pt) dojazd pociągiem do Drezna (Dresden), zbiórka uczestników, zwiedzanie Drezna
25.07 (sb) Dresden – Radebeul – Miśnia (Meissen) – Riesa 60 km (146m, 153m)
26.07 (nd) Riesa – Torgau – Prettin 63 km (74m, 104m)
27.07 (pn) Prettin – Klöden – Lutherstadt Wittenberg 46 km
28.07 (wt) Lutherstadt Wittenberg – Wörlitzer Park Dessau-Rosslau – Aken 52 km (36m, 53m)
29.07 (śr) Aken – Schönebeck – Magdeburg 52 km (71m, 75m)
30.07 (cz) zwiedzanie Magdeburga
31.07 (pt) Magdeburg – Burg bei Magdeburg – Grieben 58 km (93m, 107m)
01.08 (sb) Grieben – Tangermünde – Arneburg – Havelberger - Legde/Quitzöbel 65 km (77m, 90m)
02.08 (nd) Legde/Quitzöbel – Wittenberge – Cumlosen – Lenzen – Dömitz 64 km (43m, 63m)
03.08 (pn) Dömitz – Dannenberg – Dahlenburg – Lüneburg 68 km (263m, 264m)
04.08 (wt) Lüneburg – Hamburg 56 km (45m, 57m)
05.08 (śr) zwiedzanie Hamburga
06.08 (cz) Hamburg – Lauenburg – Boizenburg 58 km (201m, 160m)
07.08 (pt) Boizenburg – Ludwiglust 60 km (121m, 130m)
08.08 (sb) Ludwiglust – Parchim – Kroien – Stuer 68 km (229m, 168m)
09.08 (nd) Stuer – Röbel – Rechlin - Mirow – Wesenberg – Fürstensee 67 km (89m, 112m)
10.08 (pn) Fürstensee - Feldberger Seenlandschaft – Prenzlau – Schenkenberg 64 km (188m, 216m)
11.08 (wt) Schenkenberg – Brüssow – Ramin – Grambow – DE/PL – Stobno – Szczecin 48 km (109m, 155m); powrót ze Szczecina do Warszawy pociągiem
Ogółem 949 km (suma podjazdów 1785 m, suma zjazdów 1907 m)
Przebieg trasy, jej podział na dni i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii umiarkowanie trudnych ze względu na możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg i warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa, na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek").
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona. Pierwszeństwo mają uczestnicy odwołanego obozu do Finlandii. O wpisaniu na listę uczestników pozostałych osób decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej) oraz spełnienie kryteriów (patrz punkt 1).
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 300 zł, przeznaczoną na rezerwację noclegów w schroniskach lub hostelach w Dreźnie, Magdeburgu i Hamburgu oraz ubezpieczenia zbiorowe.
5/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Dojazd do Drezna i powrót ze Szczecina pociągiem w podgrupach, uzgodnionych z organizatorami obozu (konieczność podziału na podgrupy wynika z ograniczonej liczby miejsc na przewóz roweru w pociągach PKP Intercity)
2/ Poza kosztami przejazdu pociągami i przewozu roweru należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych, 5 noclegów w hostelach (1 w Dreźnie, po 2 w Magdeburgu i Hamburgu), ewentualnych awaryjnych noclegów na trasie i inne, związane z uczestnictwem w obozie.
3/ Niemcy są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą w Niemczech jest Euro.
4/ Liczba aktywnych zakażeń koronawirusem w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców jest obecnie w Niemczech o mniej więcej połowę niższa, niż w Polsce. We wschodnich landach, przez które przebiega większość naszej trasy, jest ona jeszcze niższa. Z punktu widzenia sanitarnego obóz jest więc bezpieczny pod warunkiem przestrzegania podstawowych zasad ostrożnościowych (zob. http://vagabundus.na7.pl/news.php?readmore=1330). Przepisy sanitarne w Niemczech, związane z epidemią COVID-19, np. zasady zachowania dystansu, noszenia maseczek, dezynfekcji rąk itp. są podobne, jak w Polsce.
5/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Pięć noclegów (patrz wyżej) będzie zorganizowanych w hostelu, aby swobodnie zwiedzać większe miasta i ich okolice, ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 15-25 EUR za nocleg od osoby.
6/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
7/ Obiady będziemy przygotowywać samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub spożywać je w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Finlandii są nieco wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
8/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
9/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
10/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
11/. Klimat w Niemczech Wschodnich jest podobny, jak w Polsce, choć statystycznie należy się liczyć z większą ilością opadów. Ponieważ nie jesteśmy w stanie przewidzieć pogody z 3-tygodniowym wyprzedzeniem, należy przy zabieraniu ubiorów i ekwipunku liczyć się zarówno z chłodami i opadami, jak możliwością upałów.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kół i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Niemczech wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)

