|
Nawigacja
Strona Główna
Nowości na stronie
Kalendarz wydarzeń
Galeria
Vagabundus na You Tube
Historia Klubu
Odeszli na zawsze
Władze AKTKol PTTK "Vagabundus"
Władze UKTR PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy AKTKol PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy UKTR PTTK "Vagabundus"
Obchody 50-lecia Klubu
Sezon klubowy 2008
Sezon klubowy 2011
Sezon klubowy 2012
Sezon klubowy 2013
Sezon klubowy 2014
Sezon klubowy 2015
Sezon klubowy 2016
Sezon klubowy 2017
Sezon klubowy 2018
Sezon klubowy 2019
Sezon klubowy 2022
Oddział PTTK "Mazowsze"
Składki PTTK w r. 2025
Zasady organizacji i uczestnictwa w wycieczkach
Dekalog rowerzysty
Jak przygotować się do wycieczki?
Ciekawe miejsca w Internecie
Szukaj
Download
Pogoda z ICM
Sezon klubowy 2020
Sezon klubowy 2021
Sezon klubowy 2022
Oznaczenie stopnia trudności wycieczek
Zagrożenie wirusem COVID-19
Sezon klubowy 2023
Sezon klubowy 2024
Ostatnie fotografie
Imieniny
Dzisiaj jest
środa 5 Listopada 2025.
Imieniny obchodzą:
Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna
środa 5 Listopada 2025.
Imieniny obchodzą:
Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna
Logowanie
Aktualnie online
Gości online: 1
Użytkowników online: 0
Łącznie użytkowników: 185
:
18.07 - 08.08.2019
Zapisy wyłącznie na listę rezerwową!
Letni obóz do Środkowej Szwecji – na zachód i północ od Sztokholmu oraz na Wyspy Alandzkie (autonomiczny, szwedzkojęzyczny region Finlandii).
Główną atrakcją krajobrazową tegorocznej trasy są polodowcowe tereny Środkowej Szwecji, gęsto zalesione i bogate w jeziora (szczególnie w regionach Västmannärke, Värmland, Dalarna i Uppland), Archipelag Sztokholmski, wybrzeże Bałtyku i Zatoki Botnickiej oraz Wyspy Alandzkie. Na trasie liczne rezerwaty i pomniki przyrody, a ponadto: kościoły średniowieczne, pałace, zamki i fortyfikacje, zabytki architektury przemysłowej, zabytki archeologiczne oraz miasta – stolica Szwecji Sztokholm, ośrodek uniwersytecki Uppsala, stolica Wysp Alandzkich Mariehamn oraz regionalne ośrodki, takie jak Eskilstuna, Örebro i Karlstad.
Wstępny projekt trasy (w nawiasach suma podjazdów i zjazdów danego dnia w metrach):
18.07 (cz) wyjazd z W-wy Zach. poc. KM 18111 Słoneczny o godz. 06:15, przyjazd do Gdańska Gł. o 09:44, zwiedzanie Gdańska na rowerze (12 km); godz. 18:00 wyjazd promem m/f Wawel z przystani promowej Polferries na Westerplatte
19.07 (pt) przyjazd do Nynäshamn (12:00);
Trasa rowerowa Nynäshamn – Ösmo – Sorunda – Norga – Södertälje 53 km (357m, 342m)
20.07 (sb) Södertälje – Mariefred (zamek Gripsholm)– Härad 64 km (332m, 335m)
21.07 (nd) Härad – Sigurdsristningen (kamień Sigurda) – Eskilstuna – Kungsörs 64 km (206m, 197m)
22.07 (pn) Kungsörs – Arboga – Slyte – Örebro (skansen Wadköping) – Marieberg 69 km (234m, 213m)
23.07 (wt) Marienberg – Vintrosa - Karlskoga – Kristinehamn (rzeźba Picasso) 77 km (457m, 458m)
24.07 (śr) Kristinehamn - Alster - Karlstad 55 km (281m, 280m)
25.07 (cz) Karlstad – Hasselbol – Molkolm – Brattfors – Filipstad 68 km (415m, 328m)
26.07 (pt) Filipstad – Persberg - Hällefors - Hörken 78 km (753m, 627m)
27.07 (sb) Hörken - Ludvika - Söderbärke - Fagersta 78 km (292m, 459m)
28.07 (nd) Fagersta - Stabäck - Salbohed - Sala - Heby 77 km (249m, 286m)
29.07 (pn) Heby – Vittinge – Gamla Uppsala – Uppsala 58 km (100m, 137m)
30.07 (wt) Uppsala (zwiedzanie)
31.07 (śr) Uppsala - Rasbo - Hallstavik (Edebo kyrka) 63 km (226m, 230m)
01.08 (cz) Hallstavik - Grisslehamn 20 km (93m, 98m)
wyjazd promem z Grisslehamn o 10:00; przyjazd promem do Eckerö o 13:00
Eckerö - Hammarland - Embarkby - Finström (St. Mikaels kyrka) 32 km (119m, 129m)
02.08 (pt) Finström - Kastelholm - Jomala (Sankt Olofs kyrka) - Mariehamn 37 km (257m, n 260m)
Wyjazd promem z Mariehamn o 18:30; przyjazd promem do Kapellskär o 19:45
03.08 (sb) Kapellskär - Baltora - Norrtälje - Vettershaga - Åkersberga 72 km (295m, 283m)
04.08 (nd) Åkersberga - Vaxholm (Kastellet) - Ängsvik - Stockholm 74 km (496, 476m)
05.08 (pn) Stockholm (zwiedzanie)
06.08 (wt) Stockholm (zwiedzanie)
07.08 (śr) Stockholm - Handen - Ösmo - Nynäshamn 64 km (346, 374m)
18:00 wyjazd promem m/f Nova Star z Nynäshamn
08.08 (sb) 12:00 przyjazd do Gdańska; przejazd rowerem Westerplatte - Sopot - Gdynia (20 km); wyjazd poc. KM 81110/81111 Słoneczny o 16:22 z Gdyni Głównej; przyjazd do Warszawy Zach. o 20:14
Łącznie 1135 km (suma podjazdów i zjazdów ok. 5400m)
Przebieg trasy, jej podział na dni i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii dość trudnych ze względu na pagórkowaty teren, możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg i warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa, na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek").
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości uzależnionej od rodzaju miejsca na promie.
5/ Pozostałą kwotę, związaną z opłatą noclegów, biletów na prom na Wyspy Alandzkie, ubezpieczenia trzeba będzie uiścić w kwietniu lub maju 2019 r. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną przekazane uczestnikom w terminie późniejszym.
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu na przejazd promem Gdańsk - Nynäshamn - Gdańsk wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej bez okna i wyżywieniem wynosi 506 zł od uczestnika w ofercie zbiorowej. Przewóz rowerów jest bezpłatny.
Oprócz kosztów podróży promem, należy uwzględnić koszty podróży pociągiem KM Słoneczny do i z Gdańska w obie strony.
2/ Poza kosztami podróży do i z Nynäshamn należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych, noclegów w hostelach w Uppsali i Sztokholmie oraz przejazdów promami wewnętrznymi na trasie obozu. Prom Grisslehamn - Eckerö kosztuje ok. 6 Euro od osoby, prom Mariehamn - Kapellskär 10 Euro od osoby. Nie mamy informacji nt. ceny przewozu rowerów. Będziemy też korzystać z dwóch promów lokalnych w Archipelagu Sztokholmskim.
3/ Szwecja i Finlandia są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą w Szwecji jest korona, a na Wyspach Alandzkich - Euro.
4/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Pięć noclegów (dwa w Uppsali i trzy w Sztokholmie) będzie zorganizowanych w hostelu, aby swobodnie zwiedzać te miasta i ich okolice , ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 15-25 EUR za nocleg od osoby.
5/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
6/ Obiady przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Szwecji i Finlandii są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/. W Skandynawii klimat jest chłodniejszy i wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów, niższe temperatury, chłodne noce)
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kól i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Szwecji i Finlandii wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)

Letni obóz do Środkowej Szwecji – na zachód i północ od Sztokholmu oraz na Wyspy Alandzkie (autonomiczny, szwedzkojęzyczny region Finlandii).
Główną atrakcją krajobrazową tegorocznej trasy są polodowcowe tereny Środkowej Szwecji, gęsto zalesione i bogate w jeziora (szczególnie w regionach Västmannärke, Värmland, Dalarna i Uppland), Archipelag Sztokholmski, wybrzeże Bałtyku i Zatoki Botnickiej oraz Wyspy Alandzkie. Na trasie liczne rezerwaty i pomniki przyrody, a ponadto: kościoły średniowieczne, pałace, zamki i fortyfikacje, zabytki architektury przemysłowej, zabytki archeologiczne oraz miasta – stolica Szwecji Sztokholm, ośrodek uniwersytecki Uppsala, stolica Wysp Alandzkich Mariehamn oraz regionalne ośrodki, takie jak Eskilstuna, Örebro i Karlstad.
Wstępny projekt trasy (w nawiasach suma podjazdów i zjazdów danego dnia w metrach):
18.07 (cz) wyjazd z W-wy Zach. poc. KM 18111 Słoneczny o godz. 06:15, przyjazd do Gdańska Gł. o 09:44, zwiedzanie Gdańska na rowerze (12 km); godz. 18:00 wyjazd promem m/f Wawel z przystani promowej Polferries na Westerplatte
19.07 (pt) przyjazd do Nynäshamn (12:00);
Trasa rowerowa Nynäshamn – Ösmo – Sorunda – Norga – Södertälje 53 km (357m, 342m)
20.07 (sb) Södertälje – Mariefred (zamek Gripsholm)– Härad 64 km (332m, 335m)
21.07 (nd) Härad – Sigurdsristningen (kamień Sigurda) – Eskilstuna – Kungsörs 64 km (206m, 197m)
22.07 (pn) Kungsörs – Arboga – Slyte – Örebro (skansen Wadköping) – Marieberg 69 km (234m, 213m)
23.07 (wt) Marienberg – Vintrosa - Karlskoga – Kristinehamn (rzeźba Picasso) 77 km (457m, 458m)
24.07 (śr) Kristinehamn - Alster - Karlstad 55 km (281m, 280m)
25.07 (cz) Karlstad – Hasselbol – Molkolm – Brattfors – Filipstad 68 km (415m, 328m)
26.07 (pt) Filipstad – Persberg - Hällefors - Hörken 78 km (753m, 627m)
27.07 (sb) Hörken - Ludvika - Söderbärke - Fagersta 78 km (292m, 459m)
28.07 (nd) Fagersta - Stabäck - Salbohed - Sala - Heby 77 km (249m, 286m)
29.07 (pn) Heby – Vittinge – Gamla Uppsala – Uppsala 58 km (100m, 137m)
30.07 (wt) Uppsala (zwiedzanie)
31.07 (śr) Uppsala - Rasbo - Hallstavik (Edebo kyrka) 63 km (226m, 230m)
01.08 (cz) Hallstavik - Grisslehamn 20 km (93m, 98m)
wyjazd promem z Grisslehamn o 10:00; przyjazd promem do Eckerö o 13:00
Eckerö - Hammarland - Embarkby - Finström (St. Mikaels kyrka) 32 km (119m, 129m)
02.08 (pt) Finström - Kastelholm - Jomala (Sankt Olofs kyrka) - Mariehamn 37 km (257m, n 260m)
Wyjazd promem z Mariehamn o 18:30; przyjazd promem do Kapellskär o 19:45
03.08 (sb) Kapellskär - Baltora - Norrtälje - Vettershaga - Åkersberga 72 km (295m, 283m)
04.08 (nd) Åkersberga - Vaxholm (Kastellet) - Ängsvik - Stockholm 74 km (496, 476m)
05.08 (pn) Stockholm (zwiedzanie)
06.08 (wt) Stockholm (zwiedzanie)
07.08 (śr) Stockholm - Handen - Ösmo - Nynäshamn 64 km (346, 374m)
18:00 wyjazd promem m/f Nova Star z Nynäshamn
08.08 (sb) 12:00 przyjazd do Gdańska; przejazd rowerem Westerplatte - Sopot - Gdynia (20 km); wyjazd poc. KM 81110/81111 Słoneczny o 16:22 z Gdyni Głównej; przyjazd do Warszawy Zach. o 20:14
Łącznie 1135 km (suma podjazdów i zjazdów ok. 5400m)
Przebieg trasy, jej podział na dni i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii dość trudnych ze względu na pagórkowaty teren, możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg i warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa, na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek").
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości uzależnionej od rodzaju miejsca na promie.
5/ Pozostałą kwotę, związaną z opłatą noclegów, biletów na prom na Wyspy Alandzkie, ubezpieczenia trzeba będzie uiścić w kwietniu lub maju 2019 r. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną przekazane uczestnikom w terminie późniejszym.
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu na przejazd promem Gdańsk - Nynäshamn - Gdańsk wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej bez okna i wyżywieniem wynosi 506 zł od uczestnika w ofercie zbiorowej. Przewóz rowerów jest bezpłatny.
Oprócz kosztów podróży promem, należy uwzględnić koszty podróży pociągiem KM Słoneczny do i z Gdańska w obie strony.
2/ Poza kosztami podróży do i z Nynäshamn należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych, noclegów w hostelach w Uppsali i Sztokholmie oraz przejazdów promami wewnętrznymi na trasie obozu. Prom Grisslehamn - Eckerö kosztuje ok. 6 Euro od osoby, prom Mariehamn - Kapellskär 10 Euro od osoby. Nie mamy informacji nt. ceny przewozu rowerów. Będziemy też korzystać z dwóch promów lokalnych w Archipelagu Sztokholmskim.
3/ Szwecja i Finlandia są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą w Szwecji jest korona, a na Wyspach Alandzkich - Euro.
4/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Pięć noclegów (dwa w Uppsali i trzy w Sztokholmie) będzie zorganizowanych w hostelu, aby swobodnie zwiedzać te miasta i ich okolice , ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 15-25 EUR za nocleg od osoby.
5/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
6/ Obiady przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Szwecji i Finlandii są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/. W Skandynawii klimat jest chłodniejszy i wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów, niższe temperatury, chłodne noce)
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kól i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Szwecji i Finlandii wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)

