|
Nawigacja
Strona Główna
Nowości na stronie
Kalendarz wydarzeń
Galeria
Vagabundus na You Tube
Historia Klubu
Odeszli na zawsze
Władze AKTKol PTTK "Vagabundus"
Władze UKTR PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy AKTKol PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy UKTR PTTK "Vagabundus"
Obchody 50-lecia Klubu
Sezon klubowy 2008
Sezon klubowy 2011
Sezon klubowy 2012
Sezon klubowy 2013
Sezon klubowy 2014
Sezon klubowy 2015
Sezon klubowy 2016
Sezon klubowy 2017
Sezon klubowy 2018
Sezon klubowy 2019
Sezon klubowy 2020
Sezon klubowy 2021
Sezon klubowy 2022
Sezon klubowy 2023
Oddział PTTK "Mazowsze"
Składki PTTK w r. 2024
Zasady organizacji i uczestnictwa w wycieczkach
Oznaczenie stopnia trudności wycieczek
Dekalog rowerzysty
Jak przygotować się do wycieczki?
Zagrożenie wirusem COVID-19
Ciekawe miejsca w Internecie
Szukaj
Download
Pogoda z ICM
Sezon klubowy 2020
Sezon klubowy 2021
Sezon klubowy 2022
Oznaczenie stopnia trudności wycieczek
Zagrożenie wirusem COVID-19
Sezon klubowy 2023
Nowości na stronie
Kalendarz wydarzeń
Galeria
Vagabundus na You Tube
Historia Klubu
Odeszli na zawsze
Władze AKTKol PTTK "Vagabundus"
Władze UKTR PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy AKTKol PTTK "Vagabundus"
Najciekawsze imprezy UKTR PTTK "Vagabundus"
Obchody 50-lecia Klubu
Sezon klubowy 2008
Sezon klubowy 2011
Sezon klubowy 2012
Sezon klubowy 2013
Sezon klubowy 2014
Sezon klubowy 2015
Sezon klubowy 2016
Sezon klubowy 2017
Sezon klubowy 2018
Sezon klubowy 2019
Sezon klubowy 2020
Sezon klubowy 2021
Sezon klubowy 2022
Sezon klubowy 2023
Oddział PTTK "Mazowsze"
Składki PTTK w r. 2024
Zasady organizacji i uczestnictwa w wycieczkach
Oznaczenie stopnia trudności wycieczek
Dekalog rowerzysty
Jak przygotować się do wycieczki?
Zagrożenie wirusem COVID-19
Ciekawe miejsca w Internecie
Szukaj
Download
Pogoda z ICM
Sezon klubowy 2020
Sezon klubowy 2021
Sezon klubowy 2022
Oznaczenie stopnia trudności wycieczek
Zagrożenie wirusem COVID-19
Sezon klubowy 2023
Ostatnie fotografie
Imieniny
Dzisiaj jest
piątek 19 Kwietnia 2024.
Imieniny obchodzą:
Adolf, Tymon, Włodzimierz, Konrad, Leon, Leonia, Tytus
piątek 19 Kwietnia 2024.
Imieniny obchodzą:
Adolf, Tymon, Włodzimierz, Konrad, Leon, Leonia, Tytus
Logowanie
Aktualnie online
Gości online: 1
Użytkowników online: 0
Łącznie użytkowników: 185
:
Użytkowników online: 0
Łącznie użytkowników: 185
:
27.01.2018 (sobota)
Wycieczka piesza po zabytkach przemysłu włókienniczego w Łodzi (długość trasy ok 12-15 km):
- Księży Młyn - zespół fabryk włókienniczych i obiektów towarzyszących
- Biała Fabryka Ludwika Geyera (Centralne Muzeum Włókiennictwa)
- ul. Piotrkowska
- Pałac Poznańskiego oraz Manufaktura
Początek wycieczki o godz. 10:10 na dworcu Łódź Fabryczna pod kasami głównymi PKP, po przyjeździe Polskiego Busa z Warszawy.
Dojazd autobusem linii "Polski Bus" (wyjazd z przystanku Metro Młociny o 08: 00, przyjazd na dworzec Łódź Fabryczna o 10:00), własnym transportem lub inne środkami transportu publicznego.
UWAGA: istnieje możliwość przyjechania późniejszym Polskim Busem, który na dworcu Łódź Fabryczna jest o godz. 10:40 oraz spotkanie się z grupą już w Łodzi. Osoby przyjeżdżające tym busem prosimy o wcześniejszy kontakt mailowy z prowadzącymi.
Powrót Polskim Busem: wyjazd Łódź Fabryczna - 18:20, przyjazd Metro Młociny
Bilet do Muzeum Włókiennictwa - 12 lub 15 zł.
Prowadzący: Małgorzata Januszkiewicz (e-mail: goskamj@gmail.com) i Mirosław Roman (e-mail: mirekroman@gmail.com)
Łódź Włókiennicza
Na początku XIX wieku Łódź to niewielkie miasto rolnicze w środku puszczy. Od momentu uzyskania praw miejskich w 1534 r. liczba mieszkańców miasta waha się w przedziale od 200 do 650 osób.
W roku 1815 Łódź ma 331 obywateli i o mały włos unika utraty praw miejskich. Po kolejnych 100 latach - w 1915 - Łódź liczy 600 000 mieszkańców i odnotowuje ponad 600-krotny przyrost demograficzny, najpotężniejszy wśród miast w całej Europie.
W 1820 roku rząd Królestwa Polskiego wyznaczył Łodzi rolę ośrodka przemysłowo-tkackiego i nadał jej status osady fabrycznej. Wiązało się to także z przyznaniem miastu niezwykle korzystnych warunków dla działalności gospodarczej oraz osadnictwa. Robotnicy i biznesmeni, ze wszelkich stron, masowo napływali do swej "ziemi obiecanej".
Eksplozja gospodarcza Łodzi zaowocowała powstaniem wielkich manufaktur [m.in. Białej Fabryki Ludwika Geyera z pierwszą w Królestwie maszyną parową], setek fabryk i zakładów, błyskawicznych fortun magnatów włókiennictwa, ale też zrodziła wyzysk pracowników i zanieczyszczenie środowiska.
Potem przyszły: I wojna, II wojna, system ekonomiczny PRL oraz konkurencja...
- Księży Młyn - zespół fabryk włókienniczych i obiektów towarzyszących
- Biała Fabryka Ludwika Geyera (Centralne Muzeum Włókiennictwa)
- ul. Piotrkowska
- Pałac Poznańskiego oraz Manufaktura
Początek wycieczki o godz. 10:10 na dworcu Łódź Fabryczna pod kasami głównymi PKP, po przyjeździe Polskiego Busa z Warszawy.
Dojazd autobusem linii "Polski Bus" (wyjazd z przystanku Metro Młociny o 08: 00, przyjazd na dworzec Łódź Fabryczna o 10:00), własnym transportem lub inne środkami transportu publicznego.
UWAGA: istnieje możliwość przyjechania późniejszym Polskim Busem, który na dworcu Łódź Fabryczna jest o godz. 10:40 oraz spotkanie się z grupą już w Łodzi. Osoby przyjeżdżające tym busem prosimy o wcześniejszy kontakt mailowy z prowadzącymi.
Powrót Polskim Busem: wyjazd Łódź Fabryczna - 18:20, przyjazd Metro Młociny
Bilet do Muzeum Włókiennictwa - 12 lub 15 zł.
Prowadzący: Małgorzata Januszkiewicz (e-mail: goskamj@gmail.com) i Mirosław Roman (e-mail: mirekroman@gmail.com)
Łódź Włókiennicza
Na początku XIX wieku Łódź to niewielkie miasto rolnicze w środku puszczy. Od momentu uzyskania praw miejskich w 1534 r. liczba mieszkańców miasta waha się w przedziale od 200 do 650 osób.
W roku 1815 Łódź ma 331 obywateli i o mały włos unika utraty praw miejskich. Po kolejnych 100 latach - w 1915 - Łódź liczy 600 000 mieszkańców i odnotowuje ponad 600-krotny przyrost demograficzny, najpotężniejszy wśród miast w całej Europie.
W 1820 roku rząd Królestwa Polskiego wyznaczył Łodzi rolę ośrodka przemysłowo-tkackiego i nadał jej status osady fabrycznej. Wiązało się to także z przyznaniem miastu niezwykle korzystnych warunków dla działalności gospodarczej oraz osadnictwa. Robotnicy i biznesmeni, ze wszelkich stron, masowo napływali do swej "ziemi obiecanej".
Eksplozja gospodarcza Łodzi zaowocowała powstaniem wielkich manufaktur [m.in. Białej Fabryki Ludwika Geyera z pierwszą w Królestwie maszyną parową], setek fabryk i zakładów, błyskawicznych fortun magnatów włókiennictwa, ale też zrodziła wyzysk pracowników i zanieczyszczenie środowiska.
Potem przyszły: I wojna, II wojna, system ekonomiczny PRL oraz konkurencja...