23.07-13.08.2024
Dodane przez marek dnia 22-03-2024
Z Monachium do Gorzowa Wlkp.: dolinami niemieckich rzek [Lista rezerwowa]

Treść rozszerzona
Zgłoszenia na listę rezerwową

Letni obóz na terenie Niemiec. Trasa przebiega przez sześć krajów związkowych (landów): Bawarię, Turyngię, Saksonię-Anhalt, Saksonię, Brandenburgię i Berlin. Zakończenie na terenie Polski – w Gorzowie Wlkp.

Ponad połowa obozu będzie prowadzić dolinami niemieckich rzek: Ilm, Rednitz, Regnitz, Main, Rodach, Hasslach, Loquitz, Saale i Haveli, w tym specjalnie wytyczonymi ścieżkami rowerowymi: Regnitz Radweg (zob. https://www.regnitzradweg.de/karte/), Main Radweg (zob. https://www.mainradweg.com/karte/) i Saale Radweg (zob. https://www.saaleradweg.de/etappen/). Trasa będzie obfitowała w zabytki, miejsca upamiętniające ważne wydarzenia historyczne, piękne krajobrazy (m.in. Las Frankoński, Las Turyński, Pojezierze Brandenburskie) i atrakcje przyrodnicze. Trasa będzie przecinała dwie wielkie rzeki: Dunaj (pod Ingolstadt) i Łabę (pod Barby).

Lista zabytków obejmuje m.in. katedry i kościoły romańskie, gotyckie i barokowe, klasztory, zamki obronne i ich ruiny, twierdze, rezydencje zamkowe i pałacowe, zabytkowe zespoły miejskie i muzea – szczegółowe informacje znajdują się w opisie trasy.

Przebieg trasy:
23.07 (wt) wyjazd poc. PKP Intercity IC 116 SILESIA z W-wy Wsch. o 05:09, W-wy Centr. o 05:20, W-wy Zach. o 05:25. Przyjazd do Praha hl.n. o 13:34. Przesiadka na poc. EX RE25, odjeżdżajacy z Praha hl.n. o 15:23. Przyjazd do Muenchen Hbf. o 21:18.
24.07 (śr) zwiedzanie Monachium
25.07 (cz) Monachium – Dachau (d. hitlerowski obóz koncentracyjny) – Pfaffenhofen an der Ilm 56 km (240m, 332m)
26.07 (pt) Pfaffenhofen an der Ilm - Ingolstadt (zamek, Kreuztor, bazylika NMP, Maria-de Victoria-Kirche) - Greding 69 km (393m, 422m)
27.07 (sb) Greding - Schwabach - Fuerth 66 km (306 m, 408m)
28.07 (nd) zwiedzanie Norymbergi
29.07 (pn) Fürth - Erlangen - Baiersdorf - Forchheim - Hirschaid - Bamberg (katedra, stary ratusz) - Hallstadt 69 km (68m, 122m)
30.07 (wt) Hallstadt – Bad Staffelstein – Kloster Banz - Basilika Vierzehnheiligen (sanktuarium) - Lichtenfels – Marktzeuln 46 km (332m, 290m)
31.07 (śr) Marktzeuln – Kronach (twierdza Rosenberg) – Pressig – Ludwigsstadt – Probstzella 60 km (404m, 339 m)
01.08 (cz) Probstzella – Eichicht – Kaulsdorf – Obernitz – Saalfeld (Feengrrotten, zamek, ratusz, zabytkowe kościoły) – Rudolstadt (zamek Heidecksburg, pałac Ludwigsburg) - 46 km (413m, 560m)
02.08 (pt) Rudolfstadt – Kahla – Jena (planetarium Zeissa, ratusz, mury miejskie) – Dornburg-Camburg (wieża zamkowa) 57 km (81m, 162m)
03.08 (sb) Dornburg-Camburg – Grossheringen – Saaleck (zamki Rudelsburg i Saaleck) – Bad Kösen (uzdrowisko, dom romański) – Naumburg (katedra z posągiem Regelindy, córki Bolesława Chrobrego, dom Friedricha Nietzsche) – Schönburg (burg) – Leissling – Weissenfelst (zamek Neu-Augustusburg, rynek) 55 km (138m, 212m)
04.08 (nd) wycieczka rowerowa do Lipska 70 km (130m, 130m)
05.08 (pn) Wessenfelst - Bad Dürrenberg - Leuna - Merserburg (katedra, zamek, Alte Rathaus) - Schkopau (zamek, kościół barokowy) - Halle (zamek Moritzburg, Burg Giebichenstein, Stare Miasto, Dom Haendla) - Brachwitz - Wettin 57 km (104m, 144m)
06.08 (wt) Wettin – Alsleben – Plötzkau (zamek renesansowy) - Bernburg (zamek, gotyckie kościoły) – Nienburg (kościół klasztorny, ruiny zamku) – Calbe (mury miejskie, kościół gotycki) 60 km (70m, 90m)
07.08 (śr) Calbe – Barby – Loburg – Ziesar (zamek biskupi) 68 km (276m, 283m)
08.08 (cz) Ziesar – Brandenburg a/d Havel (mury miejskie, katedra, koscioły romańskie I gotyckie) – Ketzin/ Havel – Marquardt (zamek i park) 65 km (212m, 227m)
09.08 (pt) Marquardt – Poczdam (Pałac i Park Sanssouci, Cecillienhof) – Berlin 40 km (293m, 297m)
10.08 (sb) zwiedzanie Berlina
11.08 (nd) Berlin – Müncheberg (mury miejskie) 60 km (365m, 338m)
12.08 (pn) Müncheberg – Seelow – Kostrzyn n/Odrą (twierdza) – Park Narodowy Ujście Warty – Słońsk 62 km (153m, 204m)
13.08 (wt) Słońsk – Gorzów Wlkp. (42 km) Powrót do W-wy pociągiem

Łączna długość trasy 1033 km
Link do mapy: Link
Możliwość wcześniejszego powrotu z Berlina lub Kostrzyna n/Odrą.

Przebieg trasy, jej podział na dni i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.

Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału

1/ Wyprawa należy do kategorii trudnych ze względu na pagórkowate ukształtowanie terenu w pierszej jej części, możliwość dużego ruchu samochodowego na niektórych odcinkach dróg i w miastach oraz warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa, na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Pierwszeństwo w kwalifikacji będzie przysługiwać osobom zaangażowanym w organizację wycieczek klubowych oraz członkom PTTK.

2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej) oraz spełnienie kryteriów (patrz punkt 1).

3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl

4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 1000 zł, która przeznaczona będzie na zakup biletów kolejowych Warszawa - Praha - Monachium oraz 8 noclegów "pod dachem" (po 2 w Monachium, Fuerth, Weissenfels i Berlinie).

5/ Rozliczenie zaliczki, w zależności od poniesionych kosztów biletów kolejowych i noclegów, nastąpi po zakończeniu obozu.

6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.

Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne

1/ Przewidujemy, że bilet kolejowy i na rower Warszawa – Praha – Monachium będzie kosztował ok. 300 zł, ale ostateczną cenę poznamy dopiero w dniu zakupu (na 60 dni przed wyjazdem).

2/ Bilety powrotne z Gorzowa Wlkp. należy zakupić we własnym zakresie (na 30 dni przed dniem wyjazdu). Ze względu na ograniczoną ilość miejsc rowerowych w pociągach krajowych będziemy musieli podzielić się na podgrupy, podróżujące kilkoma różnymi pociągami. Szczegóły ustalimy z uczestnikami na początku lipca.

3/ Poza kosztami podróży do Monachium i 8 noclegów „pod dachem” (patrz wyżej), uwzględnionych w zaliczce, należy zaplanować koszty podróży powrotnej z Gorzowa Wlkp., wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych oraz składek PTTK (patrz niżej).

4/ Wszyscy uczestnicy proszeni są o zaopatrzenie się w ważną legitymację EKUZ, a także o opłacenie składek członkowskich PTTK na rok 2024 (zob. http://vagabundus.na7.pl/viewpage.php?page_id=13). Opłacenie składek PTTK jest równoznaczne z zakupem polisy ubezpieczeniowej od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia, pomocy medycznej itp. na terenie Europy i Polski w firmie Hestia na okres do 31.03.2025 r. Zalecane jest posiadanie ważnego certyfikatu szczepień przeciw COVID-19.

5/ Niemcy są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą w Niemczech jest Euro.

6/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Osiem noclegów (patrz wyżej) będzie zorganizowanych w hostelach lub motelach, aby swobodnie zwiedzać większe miasta i ich okolice, ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 20-30 EUR za nocleg od osoby.

7/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.

8/ Obiady będziemy przygotowywać samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub spożywać je w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Niemczech są nieco wyższe, niż w Polsce. Nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej).

9/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej).

10/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.

11/. W Niemczech klimat jest wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów). Trzeba się liczyć zarówno z możliwościami upałów, jak i chłodniejszej pogody oraz deszczu.

Sprzęt i ekwipunek

1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem, środek przeciw komarom, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są okrycia przeciwdeszczowe!

2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie (zalecane jest wyposażenie roweru w opony anty-przebiciowe, np. marki Schwalbe) i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.

3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kół i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.

4/ Napięcie w sieci elektrycznej w Niemczech wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.

Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_close() in /httpdocs/m/print.php:178 Stack trace: #0 {main} thrown in /httpdocs/m/print.php on line 178