21.07-13.08.2023
Dodane przez marek dnia 07-04-2023
Dolina Mozy [Lista zamknięta] [Korekta trasy!]
Treść rozszerzona
Zapisy na listę rezerwową!
Letni obóz po terenach wschodniej Francji (Picardia, Szampania, Lotaryngia), południowo-wschodniej Belgii (Walonia), wschodnich Niderlandów (Limburgia, Gelderland, Overijssel) oraz północno-zachodnich Niemiec (Północna Nadrenia - Westfalia, Dolna Saksonia). Około połowy obozu będzie prowadzić doliną rzeki Mozy (Meuse w jęz. francuskim, Maas w jęz. niderlandzkim) - od Verdun we Francji do Nijmegen w Niderlandach. Górna część doliny Mozy (z Sedanu do Namur) wiedzie malowniczym przełomem przez Ardeny (Ardennes). Na trasie liczne miejsca pamiątkowe, związane z historią wojny francusko-pruskiej z 1870 r. (Sedan), pierwszej wojny światowej (bitwa nad Marną, obrona Dinant, Verdun, rozejm w Compiegne) i drugiej wojny światowej, m.in. okolice Arnhem, miejsce nieudanej alianckiej operacji powietrzno-desantowej Market Garden we wrześniu 1944 r., mającej na celu zajęcie mostów na Renie.
Trasa obozu obfituje też w zabytki, m.in. katedry i kościoły w Soissons, Reims, Châlons-en-Champagne, Namur, Huy, Liege, Maastricht, Venlo, Nijmegen, Arnhem, Osnabrück i Hanowerze, zespoły miejskie w Reims, Charleville-Mézières, Namur, Liege, Maastricht, Tecklenburg, Osnabrück i Hanowerze, pałace i zamki w Compiegne, Reims, Apeldoorn, Weldam i Tecklenburg, twierdze i cytadele w Verdun, Sedan, Dinant, Namur i Liege. Wśród muzeów na uwagę zasługują m.in. skansen w Arnhem i Muzeum Kröller Müller w De Hoge Veluwe National Park (druga największa na świecie kolekcja dzieł Van Gogha).
Dodatkową atrakcją będzie wycieczka do Brukseli - stolicy Belgii i Unii Europejskiej.
Wstępny projekt trasy (w nawiasach suma podjazdów i zjazdów danego dnia w metrach według mapy.cz, mapy Google pokazują znacznie niższe przewyższenia):
21.07 (pt) wylot z lotniska Modlin samolotem FR 1888 o 15:35; przylot do Paris Beauvais o 17:55; po złożeniu rowerów i spakowaniu się wyjazd na biwak w pobliżu lotniska (max. 10 km)
22.07 (sb) Beauvais - Clermont-de-l'Oise (najstarszy ratusz w płn. Francji) - Compiegne (pałac królewski i park) 55 km (ok. 200m, ok. 200m)
23.07 (nd) Compiegne - Mémorial de l'Armistice (miejsce rozejmu w 1918 i 1940 r.) - Soissons (katedra i inne zabytki sakralne) - Braine 60 km (361m, 354m)
24.07 (pn) Braine - Reims (katedra Notre-Dame, Palais du Tau, St-Remi Basilica) - Sillery 54 km (524m, 487m)
25.07 (wt) Sillery - Châlons-en-Champagne (katedra św. Stefana) - Tilloy-et-Bellay 56 km (435m, 364m)
26.07 (śr) Tilloy-et-Bellay - Sainte-Menehould - Clermont-en-Argonne - Brabant-en-Argonne - Dombasle-en-Argonne - Sivry-la-Perche - Verdun 67 km (769m, 709m)
27.07 (cz) zwiedzanie twierdzy Verdun i miejsc, związanych z największą bitwą I w.św.
28.07 (pt) Verdun - Sivry-sur-Meuse - Doulcon - Wiseppe - Inor 63 km (363m, 419m)
29.07 (sb) Inor - Mouzon - Sedan (twierdza, miejsce bitwy z 1870 r.) - Nouvion-sur-Meuse 42 km (294m, 310m)
30.07 (nd) Nouvion-sur-Meuse - Charleville-Mézières (Place Ducale) - dolina Meuse (Mozy) - Nouzonville - Château Regnault - Deville - Revin 58 km (750m, 767m)
31.07 (pn) Revin - Fumay - Givet - FR/BE - Château de Freyr - Dinant (cytadela, dom twórcy saksofonu) 58 km (672m, 715m)
01.08 (wt) Dinant - Yvoir - Profondeville - Namur (Stare Miasto, cytadela) - Andenne 50 km (581m, 605m)
02.08 (śr) Andenne - Huy (cytadela, kolegiata Notre Dame) - Amay - Liege (Stare Miasto, liczne kościoły, Pałac Sprawiedliwości) 45 km (456m, 455m)
03.08 (cz) wycieczka pociągiem do Brukseli
04.08 (pt) Liege - Haccourt - BE/NL - Maastricht (Stare Miasto, uniwersytet, zabytkowe kościoły) - Geleen - Echt 66 km (243m, 282m)
05.08 (sb) Echt - Roermond - Venlo (ratusz, kościół św. Marcina) - Well - Bergen 71 km (204m, 221m)
06.08 (nd) Bergen - Nijmegen (rynek, ratusz, Grote Kerk) - Arnhem (Grote Kerk, ratusz, pomnik operacji alianckiej Market Garden w 1944 r.) - Otterlo 72 km (394m, 380m)
07.08 (pn) zwiedzanie okolic Arnhem (skansen, ZOO, De Hoge Veluwe National Park, Kröller Müller Museum z kolekcją Van Gogha) ok. 40 km
08.08 (wt) Otterlo - Apeldoorn (Het Loo - pałac dynastii Orańskiej) - Deventer - Markelo 67 km (197m, 211m)
09.08 (śr) Markelo - Weldam (zamek i park) - Hengelo - Enschede - NL/DE - Gronau - Ochtrup - Wettringen - Neuenkirchen 71 km (426m, 393m)
10.08 (cz) Neuenkirchen - Emsdetten - Saerbeck - Tecklenburg (malownicze miasto z zabudową szachulcową) - Osnabrück (ratusz, Friedenssaal, Marienkirche, katedra św. Piotra, kościół św. Jana) - Bissendorf 69 km (439m, 399m)
11.08 (pt) Bissendorf - Bad Essen - Lübbecke - Minden (ratusz z XIII w., wielka śluza) - Stadthagen 79 km (319 m, 351 m)
12.08 (sb) Stadthagen - Bad Nenndorf - Hannover (Stare Miasto z licznymi zabytkami) 43 km (182 m, 190 m)
13.08 (nd) wyjazd pociągiem do Warszawy z przesiadką w Berlinie
Łącznie 1196 km
Link do trasy: https://goo.gl/maps/qeTSgtf4tFKW7aXEA
Przebieg trasy, jej podział na dni i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Wyprawa należy do kategorii trudnych ze względu na pagórkowate ukształtowanie terenu w pierszej jej części, możliwość dużego ruchu samochodowego na niektórych odcinkach dróg i warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa, na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Pierwszeństwo w kwalifikacji będzie przysługiwać osobom zaangażowanym w organizację wycieczek klubowych.
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej) oraz spełnienie kryteriów (patrz punkt 1).
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 1200 zł.
5/ Rozliczenie zaliczki, w zależności od poniesionych kosztów biletów lotniczych, noclegów i ubezpieczenia, nastąpi po zakończeniu obozu.
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu lotniczego, przewozu rowerów i bagażu samolotem Ryanair na trasie Modlin - Beauvais szacowana jest na około 750-800 zł od osoby. Ostateczny koszt przelotu będzie zależeć od wielkości grupy oraz daty zakupu biletu.
2/ Koszt biletu kolejowego z Hanoweru do Warszawy (z przesiadką w Berlinie) szacowany jest na 50-60 EUR plus 10-20 EUR za przewóz roweru. Zakupu biletów należy dokonać z chwilą rozpoczęcia przedsprzedaży, czyli na 60 dni przed datą podróży. Ograniczona ilość miejsc do przewozu rowerów w pociągach Deutsche Bahn i PKP Intercity wymagać będzie podziału na podgrupy, podróżujące różnymi pociągami.
3/ Poza kosztami przelotu samolotem, 7 noclegów w hostelach (Verdun, Liege, Otterlo i Hanower) i ubezpieczenia, uwzględnionych w zaliczce, należy zaplanować koszty podróży pociągiem, wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych oraz wycieczki do Brukseli.
4/ Wszystkie odwiedzane kraje są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą we wszystkich krajach jest Euro.
5/ W związku z trwającą epidemią COVID-19 konieczne jest przestrzeganie przepisów sanitarnych, obowiązujących w odwiedzanych krajach oraz zasad ostrożnościowych, obowiązujących w okresie pandemii na imprezach klubowych (zob. http://vagabundus.na7.pl/viewpage.php?page_id=37). Wskazane jest posiadanie ważnego certyfikatu szczepień przeciw COVID-19.
6/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Siedem noclegów (patrz wyżej) będzie zorganizowanych w hostelach lub motelach, aby swobodnie zwiedzać większe miasta i ich okolice, ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 15-30 EUR za nocleg od osoby.
7/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
8/ Obiady będziemy przygotowywać samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub spożywać je w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych we Francji, Belgii i Niderlandach są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
9/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej).
10/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz ubezpieczenia komercyjnego od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/. W Europie Zachodniej klimat jest wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów). Trzeba się liczyć zarówno z możliwościami upałów, jak i chłodniejszej pogody.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, moskitierę na twarz (może być niezbędna na biwakach), niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są okrycia przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie (zalecane jest wyposażenie roweru w opony anty-przebiciowe, np. marki Schwalbe) i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kół i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w odwiedzanych krajach wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)
