26.04 - 07.05.2023
Dodane przez marek dnia 17-02-2023
Austro-Węgry [Lista rezerwowa]
Treść rozszerzona
Zapisy na listę rezerwową!

Wiosenny obóz rowerowy po terenie dawnej monarchii habsburskiej. Historycznie to w większości terytorium d. Królestwa Węgier, łącznie z jego dawną stolicą (od XVI do początków XIX w.) Pozsony (Pressburg), czyli dzisiejszą Bratysławą oraz stolicą Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego (a od 1809 r. - Austriackiego) - Wiedniem. Biorąc pod uwagę współczesne podziały administracyjne, trasa przebiega przez trzy landy austriackie (miasto Wiedeń, Dolna Austria, Burgenland), południową Słowację i zachodnie Węgry. Geograficznie trasa prowadzi w dół Dunaju, następnie przez Małą Nizinę Węgierską, a w końcówce - przedgórzem Alp Węgierskich i Austriackich. W programie przewidziano szereg atrakcji krajoznawczych, m.in. zwiedzanie stolic (Wiednia i Bratysławy), zabytkowych miast węgierskich (Győr, Pápa, Kőszeg i Sopron) i austriackich (Eisenstadt), uzdrowiska Baden, zamków w Devin, Bratysławie, Kőszeg i Eisenstadt, pałaców węgierskich rodów Eszterhazy, Szechenyi i Batthyany i wykopalisk rzymskich (Dunaj stanowił północną granicę Cesarstwa Rzymskiego). Wśród atrakcji przyrodniczych należy wspomnieć dolinę Dunaju oraz Jez. Nezyderskie (Neusiedler See lub Fertő) na pograniczu Austrii i Węgier, obecnie transgraniczny park narodowy, z licznymi miejscami obserwacji ornitologicznych.

Orientacyjny przebieg trasy (zob. https://en.mapy.cz/s/jetumenabu)

25.04 (wt) podróż z Warszawy do Wiednia
26.04 (śr) Wiedeń - trasa rowerowa lewym brzegiem Dunaju - Stopfenreuth - Schloss Hof - AT/SK - Devínska Nová Ves 61 km
27.04 (cz) Devínska Nová Ves - Devin (ruiny zamku) - Bratislava (zamek, bratysławska starówka) - Hamuliakovo 38 km
28.04 (pt) Hamuliakovo - Medved'ov - SK/HU - Győr (miasto baroku, katedra, pałac biskupi, zabytkowy zespół miejski) 60 km
29.04 (sb) Győr - Tét - Pápa (pałac Eszterhazy, zabytkowy zespół miejski) 52 km; wariant trasy: Győr - Pannonhalma (opactwo benedyktyńskie) - Pápa 68 km
30.04 (nd) Pápa - Celldömölk - Sárvár (zamek) 53 km
01.05 (pn) Sárvár - Vasvár (wykopaliska rzymskie, klasztor dominikański) - Körmend (pałac rodu Batthyany) 53 km
02.05 (wt) Körmend - Ják (kościół romański) - Szombathely (wykopaliska rzymskie) - Kőszeg (zamek, zabytkowy zespół miejski) 52 km
03.05 (śr) Kőszeg - HU/AT - Unterpullendorf - Grosswarasdorf - AT/HU - Sopron (Wieża Ogniowa, mury miejskie, pałace mieszczańskie, 2 synagogi, Muzeum Luterańskie) 40 km
04.05 (cz) Sopron - Fertőrákos (kamieniołomy rzymskie) - HU/AT - Mörbisch am See (malownicze miasteczko nad Neusiedler See) - prom przez Neusiedler See - Ilmitz (punkt obserwacji ptaków) - Apetlon - Pamhagen - AT/HU - Fertőd (Pałac Eszterhazy) - Nagycenk (Pałac Szechenyi) - Sopron (54 km)
05.05 (pt) Sopron - Sopronbánfalva (kościół romański) - HU/AT - Klingenbach - Eisenstadt (miasto Josepha Haydna, zamek Eszterhazy) - Hornstein - Pottendorf 47 km
06.05 (sb) Pottendorf - Tattendorf - Baden (uzdrowisko) - Laxenburg (pałac) - Wiedeń 48 km; wariant trasy: Baden - Mayerling (zamek myśliwski, miejsce samobójstwa Rudolfa Habsburga) - Heiligenkreutz (opactwo cysterskie) - Wiedeń 68 km
07.05 (nd) zwiedzanie Wiednia
08.05 (pn) powrót do Warszawy

Długość trasy podstawowej - 558 km, suma podjazdów i zjazdów - ok. 1200 m

Przebieg trasy i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.

Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału

1/ Obóz należy do kategorii średnio trudnych ze względu na duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg (szczególnie na Węgrzech), złą nawierzchnię niektórych dróg terenowych i warunki biwakowania "na dziko". W związku z tym w wyjeździe mogą wziąć udział wyłącznie doświadczeni turyści, którzy uczestniczyli we wcześniejszych wielodniowych zagranicznych wyprawach rowerowych "Vagabundusa" lub co najmniej w kilkudniowych wycieczkach "Vagabundusa" na terenie Polski i krajów ościennych, obeznani z jazdą po drogach o różnej nawierzchni, akceptujący spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadający odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Preferowane będą osoby aktywne w organizacji wycieczek klubowych.

2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)

3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl wraz ze wstępną informacją o preferowanym sposobie dojazdu i powrotu z Wiednia (patrz Transport).

4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 500 PLN, przeznaczoną na rezerwację trzech noclegów pod dachem w Wiedniu i dwóch w Sopron oraz ubezpieczenie zbiorowe uczestników (patrz Dokumenty podróży i inne informacje praktyczne). Po dokonaniu rezerwacji noclegów i zakupie polisy ubezpieczeniowej zaliczka zostanie rozliczona z uczestnikami (zwrot lub dopłata).

5/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.

Transport

1/ Dojazd do Wiednia w dniu 25.04.2023 r.:
- pociąg PKP Intercity IC103 Polonia, odjeżdżający z W-wy Wsch. o 06:00, W-wy Centr. o 06:15, W-wy Zach. o 06:23; przyjazd do Wien Hbf. o 13:49
- pociąg PKP Intercity IC107 Sobieski, odjeżdżający z W-wy Gdańskiej o 14:12; przyjazd do Wien Hbf. o 21:49
- autobus FLIXBUS, odj. z W-wy Zach. o 08:45, przyjazd do Wien Hbf. o 19:30
- autobus FLIXBUS, odj. z W-wy Zach. o 21:35, przyjazd do Wien Hbf. o 06:50 w dniu 26.04.2023 r.
- własny samochód (w chwili obecnej są dostępne 2 miejsca, łacznie z miejscami na rower, w samochodzie z Warszawy do Wiednia i z Wiednia do Warszawy)
2/ Krótszy wariant udziału w obozie: dojazd do Bratislavy w dniu 27.04.2023 r.:
- pociąg PKP Intercity IC131 Batory, odjeżdżający z W-wy Gdańskiej o 08:24, przyjazd do Bratislavy hl. st. o 17:01
- autobus FLIXBUS, odj. z W-wy Zach. o 22:00 w dniu 26.04.2023 r., przyjazd do Bratislava AS Mlynske Nivy o 06:50 w dniu 27.04.2023 r.
3/ Powrót z Wiednia w dniu 08.05.2023 r.
- pociąg PKP Intercity EC106 Sobieski, odjeżdżający z Wien Hbf. o 06:10, przyjazd do W-wy Gdańskiej o 13:34;
- pociąg PKP Intercity EC102 Polonia, odjeżdżający z Wien Hbf. o 14:10, przyjazd do W-wy Zach. o 21:34, W-wy Centr. o 21:48, W-wy Wsch. o 22:00.
- autobus FLIXBUS, odj. z Wien Hbf. (Terminal Autobusowy) o 08:50, przyjazd do W-wy Zach. o 19:35
- autobus FLIXBUS, odj. z Wien Hbf. (Terminal Autobusowy) o 22:00 w dniu 07.05.2023, przyjazd do W-wy Zach. o 07:15 w dniu 08.05.2023 r.
- samochód

4/ Możliwość wcześniejszego powrotu z Wiednia, poczynając od późnych godzin popołudniowych 06.05.2023 r.

5/ Według obowiązującego rozkładu jazdy, pociągi Polonia, Sobieski i Batory, prowadzą wagony z miejscami do przewozu 8 rowerów każdy. Autobusy FLIXBUS mogą przewozić rowery (do 5 sztuk), jeśli posiadają specjalne uchwyty z tyłu, a jeśli nie - można przewieź kilka rowerów w bagażniku autobusowym, w stanie złożonym, zapakowanych w pokrowcu.

6/ Przedsprzedaż biletów kolejowych na trasy międzynarodowe zaczyna się na 60 dni przed datą odjazdu, czyli od 24.02.2023 r. godz. 00:30 na przejazd Warszawa - Wiedeń i od 09.03.2023 godz. 00:30 na trasę powrotną Wiedeń - Warszawa. Bilety autobusowe są już dostępne w sprzedaży. Ze względu na ceny biletów (zależnych od daty zakupu - patrz niżej) oraz konieczności rezerwacji miejsc na przewóz rowerów zaleca się jak najwcześniejszy zakup biletów (zarówno kolejowych, jak i autobusowych), zaraz po otrzymaniu od prowadzących potwierdzenia udziału w obozie i wpłacie zaliczki.

6/ Cena promocyjnego biletu kolejowego (ograniczona liczba, nie podlegają zwrotowi oraz zmianie daty wyjazdu) zaczyna się od 20 euro w jedną stronę (następne transze biletów są w cenie 30 i 40 euro). Cena biletu na przewóz roweru wynosi 10 euro w jedną stronę. Ze względu na niemożność dokonania zakupu biletu rowerowego w portalu internetowym, bilety kolejowe (osobowe i na rower) należy kupić w kasie PKP Intercity, sprzedającej bilety międzynarodowe (w Warszawie znajdują się one m.in. na dworcach Wschodnim, Centralnym i Zachodnim).

7/ UWAGA: rozkłady jazdy pociągów ulegną korekcie w dniu 12.03.2023 r., co może się wiązać z niewielkimi zmianami godzin odjazdu i przyjazdu.

8/ Cena biletu na FLIXBUS wynosi minimum 130 zł w jedną stronę, cena przewozu roweru - ok. 40 zł w jedną stronę. Bilety można zakupić w internecie, w kasie Flixbus w Warszawie, Al. Jerozolimskie 142B (Dworzec Zachodni), oraz w następujących punktach agencyjnych na terenie Warszawy:
- BHt, Al. Jerozolimskie 47
- Polish Travel, Ptasia 2
- Bezkresy, Długa 16
- Team Bus Travel, Targowa 72
- KS Polonus, Al. Jerozolimskie 144.

9/ Po dokonaniu zakupu biletów uczestnicy są proszeni o powiadomienie prowadzących o wybranych połączeniach.

10/ Osoby planujące podróżować do Wiednia własnym samochodem proszone są o poinformowanie o tym zamiarze przy zgłoszeniu uczestnictwa, wraz z deklaracją, czy są gotowe wziąć ze sobą dodatkowe osoby i ile.

Dokumenty podróży i inne informacje praktyczne

1/ Austria, Słowacja i Węgry są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą w Austrii i Słowacji jest euro, na Węgrzech - forint.

2/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub "na dziko". Pięć noclegów (trzy w Wiedniu i dwa w Sopron) będą zorganizowane w hostelu.

3/ Poza kosztami podróży, noclegów i ubezpieczenia należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania, oraz przejazdu promem przez Jez. Nezyderskie (ok. 10 euro od osoby) i transportem miejskim w Wiedniu.

4/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.

5/ Obiady w restauracjach i barach lub przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu. Nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)

6/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w` środkach komunikacji publicznej).

7/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz ubezpieczenia komercyjnego od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.

8/ W związku z trwającą epidemią COVID-19 konieczne jest przestrzeganie przepisów sanitarnych, obowiązujących w odwiedzanych krajach oraz zasad ostrożnościowych, obowiązujących w okresie pandemii na imprezach klubowych (zob. http://vagabundus.na7.pl/news.php?readmore=1654). Wskazane jest posiadanie ważnego certyfikatu szczepień przeciw COVID-19.

9/ Organizacja dnia jazdy: wyjazd na trasę o 07:00, śniadanie na trasie, długa przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.

10/ Średnia temperatura na przełomie kwietnia i maja wynosi 19-21 st. C w dzień i 8-13 st. C w nocy. Możliwe opady deszczu.

Sprzęt i ekwipunek

1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, butle gazowe, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem, środek przeciw komarom, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny lub kurtki nieprzemakalne!

2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.

3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy, łatwiejsze pakowanie się na biwakach, mniejsze bezpieczeństwo jazdy z dużym bagażem zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru. W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.

4/ Napięcie w sieci elektrycznej we wszystkich odwiedzanych krajach wynosi 230 V (tak, jak w Polsce), a gniazdka elektryczne mają charakter standardowy

Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_close() in /httpdocs/m/print.php:178 Stack trace: #0 {main} thrown in /httpdocs/m/print.php on line 178