18.07 - 08.08.2019
Dodane przez marek dnia 03-03-2019
Okolice Sztokholmu i Wyspy Alandzkie [Lista rezerwowa!]
Treść rozszerzona
Zapisy wyłącznie na listę rezerwową!
Letni obóz do Środkowej Szwecji – na zachód i północ od Sztokholmu oraz na Wyspy Alandzkie (autonomiczny, szwedzkojęzyczny region Finlandii).
Główną atrakcją krajobrazową tegorocznej trasy są polodowcowe tereny Środkowej Szwecji, gęsto zalesione i bogate w jeziora (szczególnie w regionach Västmannärke, Värmland, Dalarna i Uppland), Archipelag Sztokholmski, wybrzeże Bałtyku i Zatoki Botnickiej oraz Wyspy Alandzkie. Na trasie liczne rezerwaty i pomniki przyrody, a ponadto: kościoły średniowieczne, pałace, zamki i fortyfikacje, zabytki architektury przemysłowej, zabytki archeologiczne oraz miasta – stolica Szwecji Sztokholm, ośrodek uniwersytecki Uppsala, stolica Wysp Alandzkich Mariehamn oraz regionalne ośrodki, takie jak Eskilstuna, Örebro i Karlstad.
Wstępny projekt trasy (w nawiasach suma podjazdów i zjazdów danego dnia w metrach):
18.07 (cz) wyjazd z W-wy Zach. poc. KM 18111 Słoneczny o godz. 06:15, przyjazd do Gdańska Gł. o 09:44, zwiedzanie Gdańska na rowerze (12 km); godz. 18:00 wyjazd promem m/f Wawel z przystani promowej Polferries na Westerplatte
19.07 (pt) przyjazd do Nynäshamn (12:00);
Trasa rowerowa Nynäshamn – Ösmo – Sorunda – Norga – Södertälje 53 km (357m, 342m)
20.07 (sb) Södertälje – Mariefred (zamek Gripsholm)– Härad 64 km (332m, 335m)
21.07 (nd) Härad – Sigurdsristningen (kamień Sigurda) – Eskilstuna – Kungsörs 64 km (206m, 197m)
22.07 (pn) Kungsörs – Arboga – Slyte – Örebro (skansen Wadköping) – Marieberg 69 km (234m, 213m)
23.07 (wt) Marienberg – Vintrosa - Karlskoga – Kristinehamn (rzeźba Picasso) 77 km (457m, 458m)
24.07 (śr) Kristinehamn - Alster - Karlstad 55 km (281m, 280m)
25.07 (cz) Karlstad – Hasselbol – Molkolm – Brattfors – Filipstad 68 km (415m, 328m)
26.07 (pt) Filipstad – Persberg - Hällefors - Hörken 78 km (753m, 627m)
27.07 (sb) Hörken - Ludvika - Söderbärke - Fagersta 78 km (292m, 459m)
28.07 (nd) Fagersta - Stabäck - Salbohed - Sala - Heby 77 km (249m, 286m)
29.07 (pn) Heby – Vittinge – Gamla Uppsala – Uppsala 58 km (100m, 137m)
30.07 (wt) Uppsala (zwiedzanie)
31.07 (śr) Uppsala - Rasbo - Hallstavik (Edebo kyrka) 63 km (226m, 230m)
01.08 (cz) Hallstavik - Grisslehamn 20 km (93m, 98m)
wyjazd promem z Grisslehamn o 10:00; przyjazd promem do Eckerö o 13:00
Eckerö - Hammarland - Embarkby - Finström (St. Mikaels kyrka) 32 km (119m, 129m)
02.08 (pt) Finström - Kastelholm - Jomala (Sankt Olofs kyrka) - Mariehamn 37 km (257m, n 260m)
Wyjazd promem z Mariehamn o 18:30; przyjazd promem do Kapellskär o 19:45
03.08 (sb) Kapellskär - Baltora - Norrtälje - Vettershaga - Åkersberga 72 km (295m, 283m)
04.08 (nd) Åkersberga - Vaxholm (Kastellet) - Ängsvik - Stockholm 74 km (496, 476m)
05.08 (pn) Stockholm (zwiedzanie)
06.08 (wt) Stockholm (zwiedzanie)
07.08 (śr) Stockholm - Handen - Ösmo - Nynäshamn 64 km (346, 374m)
18:00 wyjazd promem m/f Nova Star z Nynäshamn
08.08 (sb) 12:00 przyjazd do Gdańska; przejazd rowerem Westerplatte - Sopot - Gdynia (20 km); wyjazd poc. KM 81110/81111 Słoneczny o 16:22 z Gdyni Głównej; przyjazd do Warszawy Zach. o 20:14
Łącznie 1135 km (suma podjazdów i zjazdów ok. 5400m)
Przebieg trasy, jej podział na dni i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii dość trudnych ze względu na pagórkowaty teren, możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg i warunki biwakowania "na dziko". Mogą w nim wziąć udział jedynie osoby mające doświadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, które już wcześniej uczestniczyły w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa, na terenie Polski i krajów ościennych, obeznane z jazdą po drogach o różnej nawierzchni oraz po drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujące spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadające odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek").
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości uzależnionej od rodzaju miejsca na promie.
5/ Pozostałą kwotę, związaną z opłatą noclegów, biletów na prom na Wyspy Alandzkie, ubezpieczenia trzeba będzie uiścić w kwietniu lub maju 2019 r. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną przekazane uczestnikom w terminie późniejszym.
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu na przejazd promem Gdańsk - Nynäshamn - Gdańsk wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej bez okna i wyżywieniem wynosi 506 zł od uczestnika w ofercie zbiorowej. Przewóz rowerów jest bezpłatny.
Oprócz kosztów podróży promem, należy uwzględnić koszty podróży pociągiem KM Słoneczny do i z Gdańska w obie strony.
2/ Poza kosztami podróży do i z Nynäshamn należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych, noclegów w hostelach w Uppsali i Sztokholmie oraz przejazdów promami wewnętrznymi na trasie obozu. Prom Grisslehamn - Eckerö kosztuje ok. 6 Euro od osoby, prom Mariehamn - Kapellskär 10 Euro od osoby. Nie mamy informacji nt. ceny przewozu rowerów. Będziemy też korzystać z dwóch promów lokalnych w Archipelagu Sztokholmskim.
3/ Szwecja i Finlandia są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą w Szwecji jest korona, a na Wyspach Alandzkich - Euro.
4/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Pięć noclegów (dwa w Uppsali i trzy w Sztokholmie) będzie zorganizowanych w hostelu, aby swobodnie zwiedzać te miasta i ich okolice , ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 15-25 EUR za nocleg od osoby.
5/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
6/ Obiady przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Szwecji i Finlandii są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/. W Skandynawii klimat jest chłodniejszy i wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów, niższe temperatury, chłodne noce)
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obciążonym rowerem, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru (szczególnie bagażnika, kól i ogumienia). W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Szwecji i Finlandii wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)
