22.07-13.08.2017

Letni obóz rowerowy do północnej Anglii oraz południowej i środkowej Szkocji. W programie bogaty program krajoznawczy - liczne zabytki średniowieczne, a także antyczne (Wał Hadriana i Wał Antonina), zespoły miejskie Liverpoolu, Carlisle, Edynburga, St. Andrews, Aberdeen i Glasgow, parki narodowe Lake District i Loch Lomond & The Trossachs, słynne jezioro Loch Ness, malownicze wybrzeża Morza Północnego, muzea i galerie sztuki, możliwość obserwowania przypływów i odpływów morskich itd.

Termin wyjazdu i trasa - patrz załączona mapka (w nawiasie podana suma podjazdów i zjazdów danego dnia):

22.07 (sb) wylot samolotem linii WIZZAIR, rejs W6 1311 o godz. 09:35 z Warszawy (Lotnisko Chopina) przylot do Liverpoolu (John Lennon International Airport) o 11:20
Trasa rowerowa: Liverpool Airport - Liverpool - Formby 40 km (86m/101 m)
23.07 (nd) Formby - Southport - Preston - Billsborrow - Garstang 63 km (82m/73m)
24.07 (pn) Garstang - Cockersand Abbey - Lancaster - Carnforth - Milnthorpe - Levens 60 km (161m/143 m)
25.07 (wt) Levens - Bowness-on-Windermere - Ambleside - Lake Thirlmere - Keswick - Bassenthwaite 68 km (634m/568m)
26.07 (śr) Bassenthwaite - Dalston - Carlisle - Lanercost Priory - Bewcastle 70 km (664m/611m)
27.07 (cz) Bewcastle - Newcastleton - Saughtree - Bonchester Bridge - Jedburgh - Ancrum 72 km (778m/828m)
28.07 (pt) Ancrum - Dryburgh Abbey - Lauder - Edinburgh 74 km (729m/761m)
29.07 (sb) Edinburgh
30.07 (nd) Edinburgh - Kirkcaldy - Leven 63 km (455m/515 m)
31.07 (pn) Leven - Elie - Crail - Saint Andrews - Leuchars 55 km (152m/148m)
01.08 (wt) Leuchars - Dundee - Carnoustie - Arbroath - Lunan - Montrose 64 km (277m/288m)
02.08 (śr) Montrose - Stonehaven - Portlethen - Aberdeen 70 km (513m/497m)
03.08 (cz) Aberdeen
04.08 (pt) Aberdeen - Bridge of Don - Pitmedden Garden - Turriff 62 km (331m/291m)
05.08 (sb) Turriff - Banff - Portsoy - Cullen - Spey Bay 62 km (353m/406 m)
06.08 (nd) Spey Bay - Elgin - Forres - Brodie Castle - Nairn - Ardersier 71 km (210m/205m)
07.08 (pn) Ardersier - Fort George - Inverness - Dochgarroch - Loch Ness - Drumnadrochit 52 km (223m/201m)
08.08 (wt) Drumnadrochit - Fort Augustus - Loch Oich - Invergarry - Loch Lochy - Spean Bridge 68 km (467m, 413 m)
09.08 (śr) Spean Bridge - Fort William - Loch Linnhe - Glencoe - Altnafeadh 55 km (473m/265m)
10.08 (cz) Altnafeadh - Tyndrum - Crianlarich - Ardlui - Inveruglas 63 km (362m/631m)
11.08 (pt) Inveruglas - Loch Lomond - Alexandria - Dumbarton - Glasgow 67 km (196m/181m)
12.08 (sb) Glasgow
13.08 (nd) Glasgow - Glasgow Airport 15 km (24m/57m); powrót samolotem linii WIZZAIR, rejs W6 1324, wylot z Glasgow o 21:55, przylot do Warszawy (lotnisko Chopina) 14.08 (pn) o 01:30

Długość trasy ogółem: 1214 km

Przebieg trasy i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.

Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału

1/ Obóz należy do kategorii bardzo trudnych. Trasa przebiega w przez tereny górskie i pagórkowate, częściowo po drogach z dużym natężeniem ruchu samochodowego. Chłodny i deszczowy klimat (patrz niżej) wymaga odporności fizycznej i psychicznej uczestników oraz odpowiedniego ekwipunku. W związku z tym w wyjeździe mogą wziąć udział wyłącznie doświadczeni turyści, którzy uczestniczyli we wcześniejszych wielodniowych wyprawach rowerowych "Vagabundusa" za granicę lub co najmniej w kilkudniowych wycieczkach "Vagabundusa" na terenie Polski i krajów ościennych, obeznani są z jazdą w terenie górskim i po ruchliwych drogach, akceptujący spartańskie warunki bytowe i proponowany rozkład dnia jazdy (patrz niżej), posiadający odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek").

2/ Od uczestników wymagane jest również członkostwo w PTTK (patrz zakładkę "Składki PTTK" na stronie internetowej).

3/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)

4/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl

5/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 1000 PLN.

6/ Pozostałą kwotę, związaną z zakupem biletów, ubezpieczenia, a także opłatą za przewóz bagażu i rowerów, trzeba będzie uiścić do 15 czerwca 2017 r. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną przekazane uczestnikom drogą e-mailową

7/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba ze znajdzie się kandydat gotowy zastąpić osobę rezygnującą i spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.

Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne

1/ Łączny koszt przelotu, przewozu bagażu i rowerów w obie strony oraz kosztów obsługi ze strony Oddziału PTTK Mazowsze szacowany jest na ok. 1400 PLN. Podobnie, jak w latach poprzednich, zakładamy wspólne nadawanie po 1 sztuce bagażu przez 2 osoby (1 sztuka bagażu może ważyć do 32 kg i mieć maksymalne wymiary 1,499 m x 1,194 m x 1,715 m - patrz niżej).

UWAGA: Ostateczna cena przelotu na 1 uczestnika będzie znana dopiero po dokonaniu pełnej rezerwacji i zamknięciu listy uczestników. Koszt ten może ulec zmianie z przyczyn niezależnych od organizatorów (np. zmian kursu walutowego).

2/ Wielka Brytania jest wciąż jeszcze państwem członkowskim Unii Europejskim (przynajmniej do początku 2019 r.). Wymaganym dokumentem podróży jest więc dowód osobisty lub paszport.

3/ Walutą we Wielkiej Brytanii jest funt sterling (funt brytyjski).

4/ Na drogach w Wielkiej Brytanii obowiązuje ruch lewostronny.

5/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Na niektórych biwakach mogą być kłopoty z bieżącą wodą do mycia. W trzech miastach na trasie (Edynburg, Aberdeen i Glasgow) zarezerwowane zostały noclegi w hostelu (w sumie 6 noclegów), co będzie związane z dodatkową opłatą ok. 120 GBP od osoby.

6/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.

7/ Obiady przygotowywane będą samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu lub spożywane w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych we Wielkiej Brytanii są wyższe niż w Polsce.

7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)

8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz ubezpieczenia komercyjnego od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.

9/ Organizacja dnia jazdy: wyjazd na trasę o 07:00 bez śniadania, śniadanie na trasie, długa przerwa w środku dnia, ciąg dalszy jazdy po południu. Plan dnia może jednak podlegać modyfikacji, w zależności od pogody, długości trasy i programu.

10/ Średnia statystyczna temperatura w północnej Anglii na przełomie lipca i sierpnia wynosi 16 st. C , a średnia liczba dni deszczowych w miesiącu - 11. W centralnej Szkocji średnia temperatura w tym okresie wynosi 14 st. C, a średnia liczba dni deszczowych - 12.

Sprzęt i ekwipunek

1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny przeciwdeszczowe oraz zabezpieczenie sakw i bagażu przed przemakaniem!

2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.

3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na ograniczenia w przewozie samolotem i związane z tym koszty, oraz trasę w górach, gdzie nadmierny bagaż zwiększa wysiłek fizyczny, potrzebny do jej pokonania, zmniejsza bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz naraża rower na częstsze awarie. W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.

4/ Jedna sztuka bagażu nadawanego w samolocie WIZZAIR może ważyć do 32 kg i mieć maksymalne wymiary 1,499 m x 1,194 m x 1,715 m. To bardzo dużo! Można z powodzeniem spakować całość bagażu (poza rowerem) dla 2-3 osób jako 1 sztukę.

5/ Szczegółowa instrukcja pakowania roweru zostanie przesłana uczestnikom w terminie późniejszym.

6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Wielkiej Brytanii wynosi 230 V (tak, jak w Polsce), ale potrzebne są przejściówki do gniazdek elektrycznych z trzema bolcami (zob. typ G na stronie internetowej http://www.worldstandards.eu/electricity/plugs-and-sockets/).

Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)





MAPA
UKTR Vagabundus
Do nawigacji testowej wersji mobilnej