Zapisy wyłącznie na listę rezerwową!
Letni obóz do Północnej Szwecji, na północ od Sztokholmu i Uppsali, częściowo wzdłuż zachodniego wybrzeża Zatoki Botnickiej, a następnie przez malowniczą prowincję Dalarna.
Główną atrakcją krajobrazową będą polodowcowe tereny Północnej Szwecji, słabo zaludnione, ale za to gęsto zalesione i bogate w jeziora, rzeki, zatoki i fiordy. Na trasie m.in. liczne rezerwaty i pomniki przyrody, a ponadto: kościoły średniowieczne, dawna kopalnia miedzi w Falun, zabytki architektury przemysłowej. budownictwa ludowego, muzea i skanseny, oraz miasta: stolica Szwecji Sztokholm, ośrodek uniwersytecki Uppsala, Gävle, Söderhamn, Sundsvall, Rättvik, Leksand i Falun.
Wstępny projekt trasy:
23.07 (śr) wyjazd z W-wy Zach. poc. KM Słoneczny do Gdańska o godzinach rannych (tegoroczny rozkład jazdy będzie opublikowany w połowie czerwca), zwiedzanie Gdańska na rowerze (12-15 km); godz. 18:00 wypłynięcie promem m/f Nova Star z przystani promowej Polferries na Westerplatte
24.07 (cz) przypłynięcie do Nynäshamn (12:00); przejazd pociągiem lokalnym z Nynäshamn do Uppsala; zwiedzanie Uppsali
25.07.2025 (pt) Uppsala – Björklinge – Tierp 60 km (223m, 200 m)
26.07.2025 (sb) Tierp – Skutskär – Gävle 60 km (301m, 302m)
27.07.2025 (nd) Gävle – Björke – Trödje – Bergby – Ljusne 70 km (336m, 354m)
28.07.2025 (pn) Ljusne – Sandarne – Söderhamn – Kungsgården – Enånger 49 km (354m, 342m)
29.07.2025 (wt) Enånger – Hudiksvall – Bergsjö 57 km (524m, 501m)
30.07.2025 (śr) Bergsjö – Gnarp – Sundsvall 62 km (486m, 526m)
31.07.2025 (cz) Sundsvall i okolice (Salemkyrkan i wyspa Alnö) 40 km
01.08.2025 (pt) Sundsvall – Hassela 54 km (630m, 500m)
02.08.2025 (sb) Hassela – Friggesund – Delsbo – jez. Kalvsjön (plaża) 68 km (649m, 674m)
03.08.2025 (nd) jez. Kalvsjön – Järvsö – Edsbyn 68 km (634m, 596m)
04.08.2025 (pn) Edsbyn – Furudal (plaża) 53 km (376m, 334m)
05.08.2025 (wt) Furudal – Rättvik – Tällberg – jez. Siljan 53 km (346m, 341m)
06.08.2025 (śr) jez. Siljan – Leksand – Alfvéngården – Sågmyra – jez. Gopen – Grycksbo – jez. Varpan – Falun 62 km (366m, 464m)
07.08.2025 (cz) Falun i okolice
08.08.2025 (pt) Falun – Hofors – Torsåker – Gammelstilla (biwak nad jez. Nedre Dammen) 67 km (304m, 350m)
09.08.2025 (sb) Gammelstilla – Gysinge – Östervåla – Harbo 62 km (379m, 410m)
10.08.2025 (nd) Harbo – Gamla Uppsala – Uppsala 47 km (162m, 203m); przejazd lokalnym pociągiem do Sztokholmu
11.08 (pn) zwiedzanie Sztokholmu
12.08 (wt) Trasa rowerowa: Stockholm - Handen - Ösmo - Nynäshamn 64 km (346, 374m); Alternatywnie przejazd pociągiem podmiejskim do Nynäshamn; 18:00 wypłynięcie promem m/f Wawel z Nynäshamn
13.08 (śr) 12:00 przypłynięcie do Gdańska; przejazd rowerem Westerplatte - Sopot - Gdynia (20 km); wyjazd poc. Słoneczny z Gdyni Głównej do Warszawy w godzinach popołudniowych
Łącznie 996 km na terenie Szwecji.
Link do trasy:
Link
Trasa ma charakter orientacyjny i może podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy. Korekty na trasie mogą wynikać z warunków pogodowych, ukształtowania terenu i jakości nawierzchni, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii dość trudnych ze względu na pagórkowaty teren, możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg, północny klimat i warunki biwakowania "na dziko". W związku z tym w wyjeździe mogą wziąć udział wyłącznie doświadczeni turyści, którzy uczestniczyli we wcześniejszych wielodniowych zagranicznych wyprawach rowerowych "Vagabundusa" lub co najmniej w kilkudniowych wycieczkach "Vagabundusa" na terenie Polski i krajów ościennych, obeznani z jazdą po drogach o różnej nawierzchni, akceptujący spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadający odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Preferowane będą osoby aktywne w organizacji wycieczek klubowych oraz członkowie PTTK.
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 1500 zł
6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Cena biletu na przejazd promem Gdańsk - Nynäshamn - Gdańsk wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej bez okna wynosi ok. 600 zł od uczestnika (bez wyżywienia). Po ustaleniu liczebności grupy podejmiemy negocjacje z Polferries nt. biletu zbiorowego, który może się okazać korzystniejszy finansowo (takie jest nasze doświadczenie z podobnego obozu rowerowego do środkowej Szwecji w 2019 r.) Przewóz rowerów promem jest bezpłatny.
Oprócz kosztów podróży promem, koszty podróży obejmą także przejazd pociągiem KM Słoneczny do i z Gdańska (w obie strony) oraz przejazd pociągami na terenie Szwecji (Nynäshamn - Uppsala i Uppsala - Sztokholm). Nie wykluczamy też możliwości wycieczki statkiem po jednym z archipelagów w Zatoce Botnickiej.
2/ Poza kosztami podróży należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych. Noclegi "pod dachem" w Uppsali, Sundsvall, Falum i Sztokholmie zostaną sfinansowane w ramach zaliczki.
3/ Szwecja jest częścią strefy Schengen. Walutą w Szwecji jest korona (SEK). Większość płatności w Szwecji dokonuje się przy pomocy kart płatniczych. Wielu sprzedawców nie akceptuje gotówki.
4/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub "na dziko";. 7 noclegów będzie zorganizowanych w hostelach (patrz wyżej).
5/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki w cenie 30-50 zł, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
6/ Obiady przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu (będziemy jechali przez tereny słabo zaludnione) lub w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Szwecji są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz legitymacji PTTK z opłaconymi składkami za rok 2025, która zapewnia dodatkowe ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków (w firmie Hestia).
9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/. Na północy Szwecji klimat jest chłodniejszy i wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów, niższe temperatury, chłodne noce). Nasza trasa będzie przebiegać pomiędzy 59, a 63 stopniem szerokości geograficznej północnej.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, moskitierę na twarz, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są okrycia przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła. Zalecane jest korzystanie z opon antyprzebiciowych, np. marki Schwalbe.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy, łatwiejsze pakowanie się na biwakach, mniejsze bezpieczeństwo jazdy z dużym bagażem zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru. W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Szwecji wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)