23.07 - 13.08.2025

Letni obóz do Północnej Szwecji – na północ od Sztokholmu, częściowo wzdłuż zachodniego wybrzeża Zatoki Botnickiej. Trasa będzie przebiegać przez prowincje Stockholm, Uppsala, Gävleborg, Västernorrland, Västerbotten i Norrbotten.

Główną atrakcją krajobrazową będą polodowcowe tereny Północnej Szwecji, słabo zaludnione, ale za to gęsto zalesione i bogate w jeziora, rzeki, zatoki i fiordy. Na trasie m.in. Park Narodowy Skuleskogen, liczne rezerwaty i pomniki przyrody, a ponadto: kościoły średniowieczne, średniowieczne miasteczko Gammelstad k/ Luleå, zabytki architektury przemysłowej oraz miasta – stolica Szwecji Sztokholm, ośrodek uniwersytecki Uppsala, Gävle, Söderhamn, Sundsvall, Härnösand, Umeå, Skellefteå i Luleå.

Wstępny projekt trasy:

23.07 (śr) wyjazd z W-wy Zach. poc. KM Słoneczny do Gdańska o godzinach rannych (tegoroczny rozkład jazdy będzie opublikowany w początku czerwca), zwiedzanie Gdańska na rowerze (12-15 km); godz. 18:00 wypłynięcie promem m/f Nova Star z przystani promowej Polferries na Westerplatte

24.07 (cz) przypłynięcie do Nynäshamn (12:00); przejazd pociągiem lokalnym z Nynäshamn do Uppsala; zwiedzanie Uppsali

25.07 (pt) – 10.08 (nd) przejazd trasy rowerowej Uppsala – Gävle – Söderhamn – Sundsvall – Härnösand – Umeå – Skellefteå – Piteå – Luleå – Gammelstad – Boden ok. 1000 km (suma podjazdów 2766m, suma zjazdów 2780 m) – link do mapy: https://en.mapy.cz/s/fagajobaju

10.08 (nd) wyjazd nocnym pociągiem do Sztokholmu

11.08 (pn) zwiedzanie Sztokholmu

12.08 (wt) Trasa rowerowa: Stockholm - Handen - Ösmo - Nynäshamn 64 km (346, 374m); Alternatywnie przejazd pociągiem podmiejskim do Nynäshamn; 18:00 wypłynięcie promem m/f Wawel z Nynäshamn

13.08 (śr) 12:00 przypłynięcie do Gdańska; przejazd rowerem Westerplatte - Sopot - Gdynia (20 km); wyjazd poc. Słoneczny z Gdyni Głównej do Warszawy w godzinach popołudniowych

Podział trasy na odcinki dzienne oraz szczegółowy program krajoznawczy zostaną podane w terminie późniejszym. Trasa ma charakter orientacyjny i może podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy. Korekty na trasie mogą wynikać z warunków pogodowych, ukształtowania terenu i jakości nawierzchni, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.

Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału

1/ Obóz należy do kategorii dość trudnych ze względu na pagórkowaty teren, możliwość jazdy po drogach terenowych, duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg, północny klimat i warunki biwakowania "na dziko". W związku z tym w wyjeździe mogą wziąć udział wyłącznie doświadczeni turyści, którzy uczestniczyli we wcześniejszych wielodniowych zagranicznych wyprawach rowerowych "Vagabundusa" lub co najmniej w kilkudniowych wycieczkach "Vagabundusa" na terenie Polski i krajów ościennych, obeznani z jazdą po drogach o różnej nawierzchni, akceptujący spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadający odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek"). Preferowane będą osoby aktywne w organizacji wycieczek klubowych oraz członkowie PTTK.

2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)

3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl

4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 1500 zł

6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.

Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne

1/ Cena biletu na przejazd promem Gdańsk - Nynäshamn - Gdańsk wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej bez okna wynosi ok. 600 zł od uczestnika (bez wyżywienia). Po ustaleniu liczebności grupy podejmiemy negocjacje z Polferries nt. biletu zbiorowego, który może się okazać korzystniejszy finansowo (takie jest nasze doświadczenie z podobnego obozu rowerowego do środkowej Szwecji w 2019 r.) Przewóz rowerów promem jest bezpłatny.

Oprócz kosztów podróży promem, koszty podróży obejmą także przejazd pociągiem KM Słoneczny do i z Gdańska (w obie strony) oraz przejazd pociągami na terenie Szwecji (Nynäshamn – Uppsala i Boden – Sztokholm). Nie wykluczamy też możliwości wycieczki statkiem po jednym z archipelagów w Zatoce Botnickiej.

2/ Poza kosztami podróży należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania muzeów i innych obiektów turystycznych, noclegów „pod dachem” w Uppsali i Sztokholmie oraz 2-3 noclegów na trasie z Uppsala do Boden.

3/ Szwecja jest częścią strefy Schengen. Walutą w Szwecji jest korona (SEK). Większość płatności w Szwecji dokonuje się przy pomocy kart płatniczych. Wielu sprzedawców nie akceptuje gotówki.

4/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub „na dziko”. 5 lub 6 noclegów będzie zorganizowanych w hostelu, ale będzie się to wiązało z kosztem ok. 20-30 EUR za nocleg od osoby.

5/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki w cenie 30-50 zł, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.

6/ Obiady przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu (będziemy jechali przez tereny słabo zaludnione) lub w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Szwecji są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)

7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)

8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz legitymacji PTTK z opłaconymi składkami za rok 2025, która zapewnia dodatkowe ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków (w firmie Hestia).

9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na trasę o 7:00, przerwa na śniadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.

10/. Na północy Szwecji klimat jest chłodniejszy i wilgotniejszy, niż w Polsce (więcej opadów, niższe temperatury, chłodne noce). Nasza trasa będzie przebiegać pomiędzy 59, a prawie 66 stopniem szerokości geograficznej północnej. Zakończymy ją w Boden, 80 km na południe od koła podbiegunowego.

Sprzęt i ekwipunek

1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem (na wyższych szerokościach geograficznych słońce może być bardziej dokuczliwe dla skóry!), środek przeciw komarom i meszkom, moskitierę na twarz, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są okrycia przeciwdeszczowe!

2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła. Zalecane jest korzystanie z opon antyprzebiciowych, np. marki Schwalbe.

3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy, łatwiejsze pakowanie się na biwakach, mniejsze bezpieczeństwo jazdy z dużym bagażem zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru. W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.

6/ Napięcie w sieci elektrycznej w Szwecji wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w użyciu są standardowe gniazdka elektryczne.

Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)


MAPA
UKTR Vagabundus
Do nawigacji testowej wersji mobilnej