Zapisy wyłącznie na listę rezerwową!
Po dwuletniej przerwie, spowodowanej pandemią COVID-19 powracamy do organizacji tradycyjnej wiosennej wyprawy rowerowej do Włoch. Poprzednie cztery prowadziły wokół Rzymu (2016 r.), na trasie Bari - Neapol (2017 r.), po Lombardii (2018 r.) i na trasie Rzym – Neapol – Monte Cassino – Rzym (2019 r.) . Tym razem trasa będzie prowadzić po północno-wschodniej części Włoch - regionach Emilia Romagna i Veneto.
Główną atrakcją będą zabytkowe zespoły miejskie (Ferrara, Padwa, Wenecja, Ravenna, Rimini, Forli i Bolonia), liczne zabytki sakralne (np. Abbazia di Pomposa lub Basilica di San Marco w Wenecji), z epoki antycznej i wczesnego średniowiecza (m.in. mozaiki i Mauzoleum Teodoryka w Ravennie), muzea i galerie oraz atrakcje krajobrazowe i przyrodnicze (Parco Regionale dei Colli Euganei, Laguna Wenecka, delta Adygi i Padu, wybrzeże Adriatyku). Szczególną atrakcją będzie zwiedzanie jednego z najmniejszych państw na świecie – malowniczo położonej Republiki San Marino.
Wstępny projekt trasy (zob: https://goo.gl/maps/1y3u9xi6QVwrFJmS8):
26.04 (wt) 18:25 wylot samolotem WIZZAIR W6 1465 z W-wy Okęcie
20:25 przylot do Guglielmo Marconi Airport Bologna; nocleg w okolicach lotniska
27.04 (śr) Bologna – San Pietro in Casale Poggio Renatico – Ferrara – Santa Maria Maddalena 62 km
28.04 (cz) Santa Maria Maddalena – Fratta Polesine Villa Badoer – Villanova del Ghebo – Este – Monselice – Arqua Petrarca 62 km
29.04 (pt) Arqua Petrarca – Abano Terme – Padova – Stra 40 km
30.04 (sb) Stra – Mira – Malcontenta – Mestre 30 km; zwiedzanie Wenecji
01.05 (nd) zwiedzanie Wenecji i wyspy Murano
02.05 (pn) Mestre – Venetia Tronchetto – prom – Lido di Venezia - Alberoni – prom – Santa Maria del Mare – Palestrina – prom – Chioggia – Sant’ Anna 42 km
03.05 (wt) Sant’ Anna – Rosolina Mare – Valle Capitania – Porto Viro – Taglio di Pio Castello di Mesola 60 km
04.05 (śr) Castello di Mesola – Abbazia di Pomposa – Lido di Volano San Giuseppe – Porto Garibaldi – Marina Romea 61 km
05.05 (cz) Marina Romea – Marina di Ravenna – Ravenna – Classe – Savio 37 km
06.05 (pt) Savio – Bellaria Rimini 43 km
07.05 (sb) Rimini – San Marino – Rimini 52 km
08.05 (nd) Rimini – Cesena – Forli – Villanova 58 km
09.05 (pn) Villanova – Faenza – Castel Bolognese – Imola – Castel San Pietro Terme – Bologna 62 km
10.05 (wt) Bologna - Guglielmo Marconi Airport 10 km
21:00 wylot samolotem WIZZAIR W6 1466; przylot do W-wy Okęcie o 22:55
Łączna długość trasy: 619 km
Przebieg trasy i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii trudnych ze względu na duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg, złą nawierzchnię niektórych dróg terenowych i warunki biwakowania "na dziko". W związku z tym w wyjeździe mogą wziąć udział wyłącznie doświadczeni turyści, którzy uczestniczyli we wcześniejszych wielodniowych wyprawach rowerowych "Vagabundusa" do krajów południowej Europy, basenu Morza Czarnego i Śródziemnego lub co najmniej w kilkudniowych wycieczkach "Vagabundusa" na terenie Polski i krajów ościennych, obeznani są z jazdą po drogach o nie najlepszej nawierzchni, akceptujący spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadający odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek").
2. W związku z trwającą epidemią COVID-19 wszyscy uczestnicy muszą posiadać ważne unijne certyfikaty (paszporty) covidowe. Konieczne jest też przestrzeganie zasad sanitarnych, obowiązujących we Włoszech oraz zasad ostrożnościowych, obowiązujących w okresie pandemii na imprezach klubowych (zob. http://vagabundus.na7.pl/news.php?readmore=1543)
3/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)
4/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
5/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podany numer rachunku bankowego, na który należy niezwłocznie wpłacić zaliczkę w wysokości 1200 PLN.
6/ Pozostałą kwotę, związaną z zakupem biletów, opłatą za przewóz bagażu i rowerów, ubezpieczenia oraz noclegów trzeba będzie uiścić do 20.03.2022 r. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną przekazane uczestnikom w terminie późniejszym.
7/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba że znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający kryteria uczestnictwa. Ciężar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnującej z udziału.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Koszt wyjazdu w obie strony (bilet lotniczy w obie strony, łącznie z opłatą manipulacyjną WIZZAIR, przewóz roweru i bagażu w obie strony, noclegi w Wenecji, Rimini i Bolonii, ubezpieczenie od NW) szacujemy wstępnie w granicach 1700-1900 zł. Podobnie jak przy rejsach WIZZAIR w latach poprzednich zakładamy wspólne nadawanie po 1 sztuce bagażu przez 2 osoby (1 sztuka bagażu może ważyć do 32 kg i mieć maksymalne wymiary 1,499 m x 1,194 m x 1,715 m). Ostateczna cena będzie znana dopiero po dokonaniu rezerwacji, którą będziemy mogli wykonać po skompletowaniu listy uczestników i wpłacie zaliczek (patrz niżej).
2/ Poza kosztami podróży, noclegów i ubezpieczenia, finansowanymi ze wspólnej kasy należy zaplanować koszty wyżywienia, zwiedzania, oraz przejazdu transportem miejskim i promami na obszarze Wenecji i Laguny Weneckiej.
3/ Włochy są częścią strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą we Włoszech jest Euro.
4/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Pięć noclegów (dwa w Wenecji, dwa w Rimini i jeden w Bolonii) będą zorganizowane w hostelu lub na campingu.
5/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
6/ Obiady w restauracjach i barach lub przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych we Włoszech są wyższe niż w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sobą zapasów żywności z Polski (ze względu na obciążenie rowerów - patrz niżej)
7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej).
8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników wyprawy zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
9/ Organizacja dnia jazdy, jak w krajach południowych: wyjazd na trasę o świcie, śniadanie na trasie, długa przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/ Średnia temperatura na przełomie kwietnia i maja wynosi 19-23 st. C w dzień i 8-13 st. C w nocy. Możliwe opady deszczu.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem, środek przeciw komarom, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny lub kurtki nieprzemakalne!
2/ Samolotem nie można przewozić butli gazowych. Będziemy musieli zakupić je po przylocie do Bolonii.
3/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
4/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na ograniczenia w przewozie samolotem i związane z tym koszty, zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy, mniejsze bezpieczeństwo jazdy z dużym bagażem zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru. W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
5/ Jedna sztuka bagażu nadawanego w samolocie WIZZAIR może ważyć do 32 kg i mieć maksymalne wymiary 1,499 m x 1,194 m x 1,715 m. To bardzo dużo! Można z powodzeniem spakować całość bagażu (poza rowerem) dla 2 osób jako 1 sztukę.
6/ Szczegółowa instrukcja pakowania roweru zostanie przesłana uczestnikom w terminie późniejszym.
7/ Napięcie w sieci elektrycznej we Włoszech wynosi 230 V (tak, jak w Polsce), ale niektóre gniazdka elektryczne wymagają wtyczek na 3 cienkie bolce (zob. typ L na stronie internetowej https://www.worldstandards.eu/electricity/plugs-and-sockets/#plugs_j), trzeba więc zaopatrzyć się w odpowiednie przejściówki.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)
