Ze względu na, związane z epidemią koronawirusa, ograniczenia w poruszaniu się po terytorium Polski i Rumunii oraz odwołanie lotów przez WIZZAR obóz zostaje odwołany
Wiosenny obóz rowerowy do południowo-wschodniej Rumunii (historyczne regiony Dobrudża i Wołoszczyzna). Głównym punktem docelowym będzie Rezerwat Biosfery "Delta Dunaju" z bogatymi siedliskami ptaków i największymi na świecie trzcinowiskami. Oprócz atrakcji krajobrazowo-przyrodniczych będziemy zwiedzali d. wykopaliska dackie, greckie i rzymskie (m.in. Tropapeum Traiani, miejsce zesłania Owidiusza w Constanta, Cetatea Histria, Citatea Enisala), wieś starowierów Slava Russa, d. twierdzę turecką Medzhittabia nad Dunajem w bułgarskiej Silistrze, liczne cerkwie i monastyry prawosławne, meczety, zespoły miejskie Bukaresztu, Constanty i Galati.
Trasa obozu (w nawiasach długość odcinków dziennych oraz suma podjazdów i zjazdów danego dnia):
24.04 (pt): wylot o 18:55 samolotem Wizzair W6 1583 z W-wy Okęcie; 21:45 – przylot na lotnisko Bucuresti Otopeni
25.04 (sb): Otopeni – Tunari – Afumati – Cozieni – Branesti – Fundulea – Ileana (58 km, 49m, 92m)
26.04 (nd): Ileana - Lehliu – Lupsanu – Vlad Tepes – Ceacu (65 km, 47m, 81m)
27.04 (pn): Ceacu Calarasi – Silistra (BG – twierdza Medzhittabia, grobowiec rzymski) – Ostrov (RO) - Galita (monastyr Dervent) – Lipnita – Beneasa (65 km, 353m, 269m)
28.04 (wt): Beneasa - Ion Corvin (monastyr św. Andrzeja) - Adamclisi (Tropaeum Traiani) – Deleni – Cobadin (56 km, 601m, 575m)
29.04 (śr): Cobadin - Ciocarlia - Murtaflar – Constanta (40 km, 57m, 180m)
30.04 (cz): Constanta – Mamaia - Corbu – Sacele – Cetatea Histria (57 km; 167m, 170m)
01.05 (pt): Cetatea Histria – Istria – Mihai Viteazu – Baia – Slava Russa (monastyr starowierów) – Babadag (56 km, 305m, 279m)
02.05 (sb): Babadag – Enisala (Cetatea Enisala) – Agighiol – Tulcea (49 km, 361m, 334m)
03.05 (nd): wycieczka statkiem w deltę Dunaju
04.05 (pn) Tulcea – Somova – Issacea – Luncevita – Garvan (66 km, 454m, 462m)
05.05 (wt) Garvan – Galati (22 km, 58m, 102m); przejazd pociągiem Galati – Bucuresti Nord)
06.05 (śr) Bucuresti (zwiedzanie) – Otopeni (15 km); 22:20 odlot samolotem Wizzair W6 1584 z lotniska Otopeni; 23:05 – przylot na lotnisko Okęcie w W-wie
Długość trasy: 549 km
Przebieg trasy i kilometraż mają charakter orientacyjny i mogą podlegać korektom zarówno na etapie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy w zależności od pogody, warunków terenowych, programu, dostępności miejsc noclegowych, kondycji uczestników i czynników losowych.
Wymogi pod adresem uczestników i zgłoszenia udziału
1/ Obóz należy do kategorii
trudnych ze względu na teren pagórkowaty (w Dobrudży), duży ruch samochodowy na niektórych odcinkach dróg, złą jakość nawierzchni niektórych dróg lokalnych i warunki biwakowania "na dziko". W związku z tym w wyjeździe mogą wziąć udział wyłącznie doświadczeni turyści, którzy uczestniczyli we wcześniejszych wielodniowych wyprawach rowerowych "Vagabundusa" do krajów południowej Europy, basenu Morza Czarnego i Śródziemnego lub co najmniej w kilkudniowych wycieczkach "Vagabundusa" na terenie Polski i krajów ościennych, obeznani są z jazdą po drogach o rożnej jakości i różnym natężeniu ruchu samochodowego, akceptujący spartańskie warunki bytowe i rozkład dnia jazdy, posiadający odpowiednio wyposażony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzęt i ekwipunek").
2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na listę uczestników decyduje kolejność zgłoszeń i wpłat zaliczki (patrz niżej)
3/ Zgłoszenia należy wysyłać na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl
4/ Przyjęcie zgłoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w którym będzie podana instrukcja w sprawie wpłaty zaliczki (1000 zł). Termin wpłaty pozostałej sumy, związanej z kosztami transportu lotniczego, noclegów i ubezpieczenia zostanie podany w terminie późniejszym (najprawdopodobniej będzie to początek marca).
5/ W przypadku rezygnacji z udziału w obozie zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba ze znajdzie się uczestnik rezerwowy, spełniający w/w kryteria uczestnictwa.
Transport, dokumenty podróży i inne informacje praktyczne
1/ Koszt przejazdu w obie strony (bilet lotniczy w obie strony, łącznie z opłatą manipulacyjną WIZZAIR, przewóz roweru i bagażu w obie strony), wyniesie ok. 1200 zł od osoby. Ostateczna cena będzie zależeć od wielkości grupy oraz daty zakupu biletu. Podobnie jak w latach poprzednich, zachęcamy do wspólnego nadawania po 1 sztuce dużego bagażu (maks. 32 kg i maksymalne wymiary 1,499 m x 1,194 m x 1,715 m) przez 2 osoby.
2/ Poza kosztami transportu lotniczego do/z Bukaresztu należy uwzględnić w budżecie wyjazdu koszty noclegów "pod dachem" w Constanta [1 noc], Tulcea [2 noce] oraz Bukareszcie [1-2 noce], wycieczkę statkiem po delcie Dunaju (ok. 50 EUR od osoby), przejazd pociągiem z rowerami z Galati do Bukaresztu (ok. 70 RON od osoby), ubezpieczenie od NW, koszty wyżywienia i zwiedzania, oraz ewentualnie transportu publicznego w Bukareszcie.
3/ Rumunia i Bułgaria (planujemy wjazd do tego kraju na kilka godzin w celu zwiedzania Silistry) są krajami członkowskim Unii Europejskiej. Wymaganym dokumentem podróży jest dowód osobisty lub paszport. Walutą w Rumunii jest lej (RON), a w Bułgarii - lew (BGN).
4/ Noclegi organizowane będą pod namiotami, w pobliżu gospodarstw lub 'na dziko'. Jeden nocleg w Constanta, dwa w Tulcea i jeden w Bukareszcie będą zorganizowane w hostelu (patrz wyżej). Jest także możliwość dodatkowego noclegu "pod dachem" bezpośrednio po przylocie do Bukaresztu (w nocy z 24 na 25.04.2020).
5/ Uczestnicy będą proszeni o zaopatrzenie się w pamiątki, które będzie można wykorzystać jako prezent w przypadku nieodpłatnych miejsc na noclegi. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną podane w terminie późniejszym.
6/ Obiady w restauracjach i barach lub przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuły spożywcze, zakupione na miejscu. Ceny podstawowych artykułów żywnościowych w Rumunii i Bułgarii są podobne do polskich.
7/ Uczniowie i studenci powinni uzyskać międzynarodową legitymację Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - międzynarodową legitymację Teacher. Uprawniają one do zniżek przy zwiedzaniu niektórych muzeów, a poza tym zapewniają pełen zakres ubezpieczenia od NW i kosztów leczenia za granicą (na cały rok kalendarzowy!). W przypadku osób posiadających uprawnienia emerytalne lub rentowe należy także zabrać ze sobą odpowiednią legitymację (często można uzyskać na nią zniżki w muzeach lub w środkach komunikacji publicznej)
8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz ubezpieczenie komercyjne od następstw choroby i nieszczęśliwych wypadków. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestników obozu zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
9/ Organizacja dnia jazdy, jak w krajach południowych: wyjazd na trasę o świcie, długa przerwa w środku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), ciąg dalszy jazdy po południu.
10/ Średnia temperatura na przełomie kwietnia i maja wynosi ok. 20-22 st. C w dzień i 8-15 st. C w nocy. Możliwe opady deszczu.
Sprzęt i ekwipunek
1/ Należy wziąć ze sobą pełen sprzęt biwakowy, maszynki do gotowania, podręczną apteczkę, krem do opalania z filtrem, niezbędne narzędzia i części zapasowe do roweru. Konieczne są peleryny przeciwdeszczowe!
2/ Rower przed wyjazdem należy poddać dokładnemu przeglądowi technicznemu, w szczególności wymienić zużyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrować koła.
3/ Należy ograniczyć ciężar i objętość przewożonego bagażu, ze względu na ograniczenia w przewozie samolotem i związane z tym koszty, zwiększony wysiłek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy, mniejsze bezpieczeństwo jazdy zarówno uczestnika, jak i całej grupy oraz ryzyko częstszych awarii roweru. W tym celu warto np. umówić się z inną osobą co do wspólnego przewożenia i użytkowania jednego namiotu.
4/ Szczegółowa instrukcja pakowania roweru zostanie przesłana uczestnikom w terminie późniejszym.
5/ Napięcie w sieci elektrycznej w Rumunii wynosi 230 V, a gniazdka elektryczne są takie same, jak w Polsce.
Prowadzą: Danuta i Marek Dąbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)
