18.07 - 08.08.2019

Zapisy wycznie na list rezerwow!


Letni obz do rodkowej Szwecji – na zachd i pnoc od Sztokholmu oraz na Wyspy Alandzkie (autonomiczny, szwedzkojzyczny region Finlandii).

Gwn atrakcj krajobrazow tegorocznej trasy s polodowcowe tereny rodkowej Szwecji, gsto zalesione i bogate w jeziora (szczeglnie w regionach Vstmannrke, Vrmland, Dalarna i Uppland), Archipelag Sztokholmski, wybrzee Batyku i Zatoki Botnickiej oraz Wyspy Alandzkie. Na trasie liczne rezerwaty i pomniki przyrody, a ponadto: kocioy redniowieczne, paace, zamki i fortyfikacje, zabytki architektury przemysowej, zabytki archeologiczne oraz miasta – stolica Szwecji Sztokholm, orodek uniwersytecki Uppsala, stolica Wysp Alandzkich Mariehamn oraz regionalne orodki, takie jak Eskilstuna, rebro i Karlstad.

Wstpny projekt trasy (w nawiasach suma podjazdw i zjazdw danego dnia w metrach):

18.07 (cz) wyjazd z W-wy Zach. poc. KM 18111 Soneczny o godz. 06:15, przyjazd do Gdaska G. o 09:44, zwiedzanie Gdaska na rowerze (12 km); godz. 18:00 wyjazd promem m/f Wawel z przystani promowej Polferries na Westerplatte
19.07 (pt) przyjazd do Nynshamn (12:00);
Trasa rowerowa Nynshamn – smo – Sorunda – Norga – Sdertlje 53 km (357m, 342m)
20.07 (sb) Sdertlje – Mariefred (zamek Gripsholm)– Hrad 64 km (332m, 335m)
21.07 (nd) Hrad – Sigurdsristningen (kamie Sigurda) – Eskilstuna – Kungsrs 64 km (206m, 197m)
22.07 (pn) Kungsrs – Arboga – Slyte – rebro (skansen Wadkping) – Marieberg 69 km (234m, 213m)
23.07 (wt) Marienberg – Vintrosa - Karlskoga – Kristinehamn (rzeba Picasso) 77 km (457m, 458m)
24.07 (r) Kristinehamn - Alster - Karlstad 55 km (281m, 280m)
25.07 (cz) Karlstad – Hasselbol – Molkolm – Brattfors – Filipstad 68 km (415m, 328m)
26.07 (pt) Filipstad – Persberg - Hllefors - Hrken 78 km (753m, 627m)
27.07 (sb) Hrken - Ludvika - Sderbrke - Fagersta 78 km (292m, 459m)
28.07 (nd) Fagersta - Stabck - Salbohed - Sala - Heby 77 km (249m, 286m)
29.07 (pn) Heby – Vittinge – Gamla Uppsala – Uppsala 58 km (100m, 137m)
30.07 (wt) Uppsala (zwiedzanie)
31.07 (r) Uppsala - Rasbo - Hallstavik (Edebo kyrka) 63 km (226m, 230m)
01.08 (cz) Hallstavik - Grisslehamn 20 km (93m, 98m)
wyjazd promem z Grisslehamn o 10:00; przyjazd promem do Ecker o 13:00
Ecker - Hammarland - Embarkby - Finstrm (St. Mikaels kyrka) 32 km (119m, 129m)
02.08 (pt) Finstrm - Kastelholm - Jomala (Sankt Olofs kyrka) - Mariehamn 37 km (257m, n 260m)
Wyjazd promem z Mariehamn o 18:30; przyjazd promem do Kapellskr o 19:45
03.08 (sb) Kapellskr - Baltora - Norrtlje - Vettershaga - Åkersberga 72 km (295m, 283m)
04.08 (nd) Åkersberga - Vaxholm (Kastellet) - ngsvik - Stockholm 74 km (496, 476m)
05.08 (pn) Stockholm (zwiedzanie)
06.08 (wt) Stockholm (zwiedzanie)
07.08 (r) Stockholm - Handen - smo - Nynshamn 64 km (346, 374m)
18:00 wyjazd promem m/f Nova Star z Nynshamn
08.08 (sb) 12:00 przyjazd do Gdaska; przejazd rowerem Westerplatte - Sopot - Gdynia (20 km); wyjazd poc. KM 81110/81111 Soneczny o 16:22 z Gdyni Gwnej; przyjazd do Warszawy Zach. o 20:14

cznie 1135 km (suma podjazdw i zjazdw ok. 5400m)

Przebieg trasy, jej podzia na dni i kilometra maj charakter orientacyjny i mog podlega korektom zarwno na etapie przygotowa do wyjazdu, jak i w trakcie wyprawy, w zalenoci od pogody, warunkw terenowych, programu, dostpnoci miejsc noclegowych, kondycji uczestnikw i czynnikw losowych.

Wymogi pod adresem uczestnikw i zgoszenia udziau

1/ Obz naley do kategorii do trudnych ze wzgldu na pagrkowaty teren, moliwo jazdy po drogach terenowych, duy ruch samochodowy na niektrych odcinkach drg i warunki biwakowania "na dziko". Mog w nim wzi udzia jedynie osoby majce dowiadczenie w podobnych wyprawach oraz osoby, ktre ju wczeniej uczestniczyy w przynajmniej kilkudniowych wycieczkach Vagabundusa, na terenie Polski i krajw ociennych, obeznane z jazd po drogach o rnej nawierzchni oraz po drogach o duym nateniu ruchu samochodowego, akceptujce spartaskie warunki bytowe i rozkad dnia jazdy, posiadajce odpowiednio wyposaony rower i ekwipunek turystyczny (patrz "Sprzt i ekwipunek").

2/ Liczba miejsc na obozie ograniczona, o wpisaniu na list uczestnikw decyduje kolejno zgosze i wpat zaliczki (patrz niej)

3/ Zgoszenia naley wysya na adres vagabundus@vagabundus.na7.pl

4/ Przyjcie zgoszenia zostanie potwierdzone e-mailem, w ktrym bdzie podany numer rachunku bankowego, na ktry naley niezwocznie wpaci zaliczk w wysokoci uzalenionej od rodzaju miejsca na promie.

5/ Pozosta kwot, zwizan z opat noclegw, biletw na prom na Wyspy Alandzkie, ubezpieczenia trzeba bdzie uici w kwietniu lub maju 2019 r. Szczegowe informacje w tej sprawie zostan przekazane uczestnikom w terminie pniejszym.

6/ W razie rezygnacji zaliczka nie podlega zwrotowi, chyba e znajdzie si uczestnik rezerwowy, speniajcy kryteria uczestnictwa. Ciar poszukiwania rezerwowego kandydata spoczywa na osobie rezygnujcej z udziau.

Transport, dokumenty podry i inne informacje praktyczne

1/ Cena biletu na przejazd promem Gdask - Nynshamn - Gdask wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej bez okna i wyywieniem wynosi 506 z od uczestnika w ofercie zbiorowej. Przewz rowerw jest bezpatny.

Oprcz kosztw podry promem, naley uwzgldni koszty podry pocigiem KM Soneczny do i z Gdaska w obie strony.

2/ Poza kosztami podry do i z Nynshamn naley zaplanowa koszty wyywienia, zwiedzania muzew i innych obiektw turystycznych, noclegw w hostelach w Uppsali i Sztokholmie oraz przejazdw promami wewntrznymi na trasie obozu. Prom Grisslehamn - Ecker kosztuje ok. 6 Euro od osoby, prom Mariehamn - Kapellskr 10 Euro od osoby. Nie mamy informacji nt. ceny przewozu rowerw. Bdziemy te korzysta z dwch promw lokalnych w Archipelagu Sztokholmskim.

3/ Szwecja i Finlandia s czci strefy Schengen. Wymaganym dokumentem podry jest dowd osobisty lub paszport. Walut w Szwecji jest korona, a na Wyspach Alandzkich - Euro.

4/ Noclegi organizowane bd pod namiotami, w pobliu gospodarstw lub 'na dziko'. Pi noclegw (dwa w Uppsali i trzy w Sztokholmie) bdzie zorganizowanych w hostelu, aby swobodnie zwiedza te miasta i ich okolice , ale bdzie si to wizao z kosztem ok. 15-25 EUR za nocleg od osoby.

5/ Uczestnicy bd proszeni o zaopatrzenie si w pamitki, ktre mona wykorzysta jako prezent w przypadku nieodpatnych miejsc na noclegi. Szczegowe informacje w tej sprawie zostan podane w terminie pniejszym.

6/ Obiady przygotowywane samodzielnie w oparciu o artykuy spoywcze, zakupione na miejscu lub w restauracjach i barach. Ceny podstawowych artykuw ywnociowych w Szwecji i Finlandii s wysze ni w Polsce. Tym nie mniej nie rekomendujemy zabierania ze sob zapasw ywnoci z Polski (ze wzgldu na obcienie rowerw - patrz niej)

7/ Uczniowie i studenci powinni uzyska midzynarodow legitymacj Student, a nauczyciele i nauczyciele akademiccy - midzynarodow legitymacj Teacher. Uprawniaj one do zniek przy zwiedzaniu niektrych muzew, a poza tym zapewniaj peen zakres ubezpieczenia od NW i kosztw leczenia za granic (na cay rok kalendarzowy!). W przypadku osb posiadajcych uprawnienia emerytalne lub rentowe naley take zabra ze sob odpowiedni legitymacj (czsto mona uzyska na ni zniki w muzeach lub w rodkach komunikacji publicznej)

8/ Konieczne jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz ubezpieczenie komercyjne od nastpstw choroby i nieszczliwych wypadkw. Propozycje zbiorowego ubezpieczenia uczestnikw wyprawy zostan przedstawione w terminie pniejszym.

9/ Organizacja dnia jazdy: pobudka o godz. 06:00, wyjazd na tras o 7:00, przerwa na niadanie po przejechaniu ok. 15-20 km, przerwa w rodku dnia (zwiedzanie, obiad i odpoczynek), cig dalszy jazdy po poudniu.

10/. W Skandynawii klimat jest chodniejszy i wilgotniejszy, ni w Polsce (wicej opadw, nisze temperatury, chodne noce)

Sprzt i ekwipunek

1/ Naley wzi ze sob peen sprzt biwakowy, maszynki do gotowania, podrczn apteczk, krem do opalania z filtrem (na wyszych szerokociach geograficznych soce moe by bardziej dokuczliwe dla skry!), rodek przeciw komarom i meszkom, niezbdne narzdzia i czci zapasowe do roweru. Konieczne s peleryny przeciwdeszczowe!

2/ Rower przed wyjazdem naley podda dokadnemu przegldowi technicznemu, w szczeglnoci wymieni zuyte ogumienie i klocki hamulcowe oraz wycentrowa koa.

3/ Naley ograniczy ciar i objto przewoonego bagau, ze wzgldu na zwikszony wysiek fizyczny, potrzebny do pokonania trasy nadmiernie obcionym rowerem, mniejsze bezpieczestwo jazdy zarwno uczestnika, jak i caej grupy oraz ryzyko czstszych awarii roweru (szczeglnie baganika, kl i ogumienia). W tym celu warto np. umwi si z inn osob co do wsplnego przewoenia i uytkowania jednego namiotu.

6/ Napicie w sieci elektrycznej w Szwecji i Finlandii wynosi 230 V (tak, jak w Polsce) i w uyciu s standardowe gniazdka elektryczne.

Prowadz: Danuta i Marek Dbrowscy (e-mail: vagabundus@vagabundus.na7.pl)


MAPA
UKTR Vagabundus
Do nawigacji testowej wersji mobilnej